Ingelsta Kalkon ökade sin försäljning med drygt fem procent det senaste året, vilket innebär en försäljningsökning på cirka 24 procent de senaste fem åren.
”Det är en mycket glädjande ökning, inte minst med tanke på att den totala marknaden vuxit med mellan en och två procent per år,” säger Jörgen Svensson, VD för 35-års-jubilerande Ingelsta Kalkon.
”Grunden för försäljningsökningen är att kunderna visar ett fortsatt stort intresse för det vita köttet och dess många fördelar. Det är hälsosammare än det röda köttet och är bland annat rikt på protein.”
Ett annat viktigt skäl är att Ingelsta Kalkon har lyckats komplettera den klassiska helstekta kalkonen – som i första hand äts under helger och vid större måltider – med ett brett utbud av olika kalkonprodukter för vardagen. Det handlar om filéer, grytbitar, färs, köttbullar, olika sorters pålägg, med mera. Variationerna med kalkonen som grund är många och det har kunderna successivt upptäckt.
”Ett tredje skäl till den ökande försäljningen är att vi fått ut produkterna på ett bredare och tydligare sätt i butikerna”, säger Jörgen Svensson.
Nu fortsätter företaget att satsa på utvecklingen av de egna delikatessbutikerna samt på gårdsbutiken på Österlen, som kommer att rustas upp och byggas om såväl utom- som inomhus inom de närmaste månaderna.