Uppåt för Ingelsta Kalkon för femte året i rad

PUBLICERAD: 28 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Ingelsta Kalkon ökade sin försäljning med drygt fem procent det senaste året, vilket innebär en försäljningsökning på cirka 24 procent de senaste fem åren.

”Det är en mycket glädjande ökning, inte minst med tanke på att den totala marknaden vuxit med mellan en och två procent per år,” säger Jörgen Svensson, VD för 35-års-jubilerande Ingelsta Kalkon.

”Grunden för försäljningsökningen är att kunderna visar ett fortsatt stort intresse för det vita köttet och dess många fördelar. Det är hälsosammare än det röda köttet och är bland annat rikt på protein.”

Ett annat viktigt skäl är att Ingelsta Kalkon har lyckats komplettera den klassiska helstekta kalkonen – som i första hand äts under helger och vid större måltider – med ett brett utbud av olika kalkonprodukter för vardagen. Det handlar om filéer, grytbitar, färs, köttbullar, olika sorters pålägg, med mera. Variationerna med kalkonen som grund är många och det har kunderna successivt upptäckt.

”Ett tredje skäl till den ökande försäljningen är att vi fått ut produkterna på ett bredare och tydligare sätt i butikerna”, säger Jörgen Svensson.

Nu fortsätter företaget att satsa på utvecklingen av de egna delikatessbutikerna samt på gårdsbutiken på Österlen, som kommer att rustas upp och byggas om såväl utom- som inomhus inom de närmaste månaderna.

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår