Nytt utbildningssamarbete ska få fler kockar i arbete

PUBLICERAD: 27 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari


I ett gemensamt initiativ för att minska bristen på kockar startar Astar tillsammans med Fazer Food Services och Arbetsförmedlingen en tiomånaders kockutbildning. Syftet är att attrahera fler till kockyrket och efter avslutad och godkänd utbildning garanteras en provanställning.

”Det bästa med en rekryteringsutbildning som den här är att eleverna är garanterade jobb efter genomförd utbildning. Kock är ett bristyrke i dag och det behöver fyllas på med ny kompetens under en lång tid framåt. De praktiska momenten gör också att eleverna snabb får kontakt med arbetslivet och arbetsplatser”, säger Francois Kaemmerle, rektor vid Astar i Solna.

Efter grundutbildningen fortsätter eleverna att fördjupa sina kock- och kökskunskaper och sätta dem på prov under två praktikperioder. De som klarar hela utbildningsperioden är garanterad en provanställning på någon av Fazers restauranger.

”Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda en kockutbildning som resulterar i garanterad provanställning hos oss. Vår bransch behöver tänka nytt för att attrahera duktiga kockar, och detta initiativ ser jag som en win-win för alla parter. Vi har ett bra samarbete med både Arbetsförmedlingen och Astar och lyckats rekrytera motiverade och spännande elever”, säger Joakim Nilsson, VD på Fazer Food Services.

Den nya yrkesutbildningen genomförs i Astars lokaler i Solna. Den inleds med en test och kartläggning av de 20 antagna elevernas ambitioner, färdigheter och förkunskaper i att hantera livsmedel i köks- och restaurangmiljö. Därefter följer en grundutbildning med teoretisk och praktisk utbildning i allt från hygien- och livsmedelskunskap till service och bemötande samt grundutbildning i matlagning. I utbildningen ingår också två praktikperioder och efter avslutad och godkänd utbildning garanteras en provanställning.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland