Livsmedelsindustrin behöver stärka konkurrenskraften

PUBLICERAD: 23 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Göteborgs hamn.|

Svensk livsmedelsindustri har styrkor som rättssäkerhet, politisk stabilitet och trendkänsliga konsumenter. De största svagheterna är att vi står utanför euron, höga arbetskraftskostnader och besvärlig myndighetsbyråkrati. Det visar Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev, som även redovisar hur det gick för livsmedelsindustrin första kvartalet 2019.

Livsmedelsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta industrigrenarna i Sverige, både på hemma- och exportmarknaden. Den svenska marknadsandelen har sjunkit från 80 till 50 procent sedan Sverige gick med i EU. Utöver konkurrensen från de stora EU-ekonomierna tävlar svenska livsmedelsproducenter nu även mot företag från lågkostnadsländer som Polen och de baltiska länderna. Det skriver Livsmedelsföretagen i sitt senaste Konjunkturbrev.

Livsmedelsföretagen har bett sina medlemsföretag att gradera Sveriges internationella position utifrån 13 olika variabler (se tabellen nedan).

De fem största styrkorna:

  1. Rättssäkerhet (76%)
  2. Politisk stabilitet (74%)
  3. Trendkänsliga konsumenter (59%)
  4. Välutbildad personal (37%)
  5. Fungerande arbetsmarknad (34%)

De fem största svagheterna:

  1. Att Sverige står utanför euron (68%)
  2. Arbetskraftskostnader (63%)
  3. Sveriges geografiska läge (49%)
  4. Tillståndsprocesser (40%)
  5. Regeltillämpning (39%)

”Att vågskålen med svenska styrkor väger tyngre än vågskålen med svenska svagheter är avgörande för att vi ska överleva som industriland. Den nya globala produktionskarta som Sverige är en del av tar inte hänsyn till känslor och nostalgi, utan bygger i huvudsak på rationella överväganden. Skall Sverige tävla om en position som ledande livsmedelsnation kräver det positionsförflyttningar på ett antal centrala områden. Det är alls ingen omöjlighet att vi lyckas, men det kommer att krävas mer vilja, ansträngning och fokus än vad som är fallet idag”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev framgår att försäljningen i stort sett har varit oförändrad det första kvartalet, både på hemma- och exportmarknaden. Däremot fortsatte kostnaden för insatsvaror att öka och förra årets sommartorka kommer att fortsätta påverka utbud och kvalitet i minst ett år. Företagen tyngs även av den svaga svenska kronan.

”Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter. Den vikande lönsamhetsutvecklingen under Q3 och Q4 2018 har till Q1 2019 bytts ut mot en svag ökning i lönsamheten, även om vi fortfarande är långt ifrån en långsiktigt hållbar lönsamhet för industrin som helhet”, säger Carl Eckerdal.

Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2019

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.