Livsmedelsindustrin behöver stärka konkurrenskraften

PUBLICERAD: 23 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Göteborgs hamn.|

Svensk livsmedelsindustri har styrkor som rättssäkerhet, politisk stabilitet och trendkänsliga konsumenter. De största svagheterna är att vi står utanför euron, höga arbetskraftskostnader och besvärlig myndighetsbyråkrati. Det visar Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev, som även redovisar hur det gick för livsmedelsindustrin första kvartalet 2019.

Livsmedelsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta industrigrenarna i Sverige, både på hemma- och exportmarknaden. Den svenska marknadsandelen har sjunkit från 80 till 50 procent sedan Sverige gick med i EU. Utöver konkurrensen från de stora EU-ekonomierna tävlar svenska livsmedelsproducenter nu även mot företag från lågkostnadsländer som Polen och de baltiska länderna. Det skriver Livsmedelsföretagen i sitt senaste Konjunkturbrev.

Livsmedelsföretagen har bett sina medlemsföretag att gradera Sveriges internationella position utifrån 13 olika variabler (se tabellen nedan).

De fem största styrkorna:

  1. Rättssäkerhet (76%)
  2. Politisk stabilitet (74%)
  3. Trendkänsliga konsumenter (59%)
  4. Välutbildad personal (37%)
  5. Fungerande arbetsmarknad (34%)

De fem största svagheterna:

  1. Att Sverige står utanför euron (68%)
  2. Arbetskraftskostnader (63%)
  3. Sveriges geografiska läge (49%)
  4. Tillståndsprocesser (40%)
  5. Regeltillämpning (39%)

”Att vågskålen med svenska styrkor väger tyngre än vågskålen med svenska svagheter är avgörande för att vi ska överleva som industriland. Den nya globala produktionskarta som Sverige är en del av tar inte hänsyn till känslor och nostalgi, utan bygger i huvudsak på rationella överväganden. Skall Sverige tävla om en position som ledande livsmedelsnation kräver det positionsförflyttningar på ett antal centrala områden. Det är alls ingen omöjlighet att vi lyckas, men det kommer att krävas mer vilja, ansträngning och fokus än vad som är fallet idag”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev framgår att försäljningen i stort sett har varit oförändrad det första kvartalet, både på hemma- och exportmarknaden. Däremot fortsatte kostnaden för insatsvaror att öka och förra årets sommartorka kommer att fortsätta påverka utbud och kvalitet i minst ett år. Företagen tyngs även av den svaga svenska kronan.

”Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter. Den vikande lönsamhetsutvecklingen under Q3 och Q4 2018 har till Q1 2019 bytts ut mot en svag ökning i lönsamheten, även om vi fortfarande är långt ifrån en långsiktigt hållbar lönsamhet för industrin som helhet”, säger Carl Eckerdal.

Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2019

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx