Nu kan restauranger använda Från Sverige-märkning

PUBLICERAD: 22 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Nu kan restauranger och restaurangkedjor ansöka om att använda den frivilliga ursprungsmärkningen från Sverige.

Nu erbjuds restauranger och restaurangkedjor möjlighet att använda ursprungsmärkningen Från Sverige för att informera sina gäster om matens ursprung.

”Många restauranggäster vill veta mer om matens ursprung. Därför är vi glada över att kunna erbjuda restauranger och restaurangkedjor den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige som är ett enkelt sätt att berätta om olika råvaror och rätters ursprung”, säger Maria Forshufvud, VD på Svenskmärkning AB.

Restaurangen kan ursprungsmärka olika livsmedel som serveras, till exempel kokta ägg på frukostbuffén, svenska tomater, gurkor, svensk mjölk och yoghurt. Även ursprungsmärkningen Kött från Sverige kan användas för att informera gästerna att restaurangen serverar svenskt kött och svenska charkuterier.

”Det här är ett bra sätt för restauranger och restaurangkedjor att visa att de har koll på ursprunget. Det ökar dessutom medvetenheten om råvarors ursprung. Restaurangerna är välkomna att kontakta oss för att få mer information om ursprungsmärkningen”, säger Maria Forshufvud.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206