För att möta den ökade efterfrågan på färdiga måltidslösningar lanserar Axfood ett 20-tal kylda produkter under det egna varumärket Garant samt kommunikationskonceptet ”Middagstricket”. Det ska inspirera kunderna till nyttiga, hållbara och prisvärda måltider som går snabbt att tillaga.
Garants nya måltidslösningar rör sig om ugnsrätter, grytor, sides och pizzor, som kommer att finnas i kyldiskarna och online i Axfoods olika butikskedjor.
”Vi har utvecklat måltidslösningarna och tagit fasta på det vi förknippar med bra och hållbar mat, exempelvis många vegetariska rätter och att köttet är svenskt. ”Middagstricket” är vårt sätt att inspirera till hur man snabbt kan fixa lunchen, middagen, mellisen eller fredagsmyset genom att kombinera produkter ur Garants breda sortiment, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Dagab, som är Axfoods inköps- och logistikbolag.
”Vi har också tagit fasta på att matlådan blivit allt mer aktuell och populär, där flera av de nya måltidslösningarna, som exempelvis grönsaksröror och sides, är perfekta för att piffa upp just matlådan eller resterna i kylen därhemma och på så sätt också bidra till minskat matsvinn.”