Tetra Paks förpackningar blir fullskaliga digitala databärare

PUBLICERAD: 17 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Tetra Paks uppkopplade plattform gör dryckesförpackningar till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

 

Hannovermässan, som avslutades nyligen, lanserade Tetra Pak en uppkopplad förpackningsplattform, som förvandlar kartongbaserade dryckesförpackningar för mjölk och juice till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

I en pressrelease skriver Tetra Pak att den uppkopplade förpackningsplattformen kommer att ge nya fördelar till livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter. I enlighet med trenderna inom Industry 4.0 bygger konceptet på digitalt tryck, kodgenerering, datahantering, etc.

I producentledet kommer den nya plattformen att möjliggöra spårbarhet som förbättrar produktion, kvalitetskontroll och försörjningskedja. Det blir möjligt att spåra och följa en produkts historia och geografiska väg och på så sätt övervaka och åtgärda eventuella problem.

För återförsäljarna kommer den uppkopplade förpackningen att erbjuda större synlighet genom försörjningskedjan och möjlighet till realtidsinformation. Distributörer kommer att kunna övervaka leveransprestanda, följa förpackningarnas lagerhantering och bli varnade om problem uppstår.

I sista ledet, dvs. ute hos konsumenterna, kommer den uppkopplade dryckesförpackningen att ge användaren tillgång till stora mängder information, som kan röra allt från var produkten är tillverkad och från vilken gård ingredienserna kommer till var förpackningen kan lämnas till återvinning.

”Med den här plattformen ger vi våra kunder möjligheter att få mer värde från förpackningarna än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet utan också om uppkoppling och det faktum att förpackningens framtida tveklöst är digital. Den här lanseringen är ett stort steg mot en verkligt intelligent förpackning!”, säger Ivan Nesterenko, som är chef för området Cross Portfolio inom Tetra Pak.

Tetra Pak skriver i sitt pressmeddelande att man tillsammans med kunder inom mjölk, juice, etc. genomfört lyckade pilottester med de nya uppkopplade förpackningarna. Testerna har genomförts i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska Republiken och Indien.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1