Hälften av svenskarna vill ha kött producerat utan fossila bränslen eller råvaror. Fler har även övergått från att vara vegetarianer till att äta kött ibland. Det visar Svenskt Kötts årliga konsumentundersökning.
”Det är jätteroligt att återigen få det starka förtroendet som finns för svenskt kött bekräftat. Förflyttningen vi ser från tidigare år är att just mervärden blir allt viktigare när konsumenten gör val, framför allt hos kvinnor och yngre. Exempelvis säger hela 50 procent att de vill ha mer klimatsmart kött som är producerat utan fossila bränslen eller råvaror”, säger Isabel Moretti, VD på Svenskt Kött.
Fler uppger också att de är flexitarianer snarare än vegetarianer, det vill säga att de äter kött ibland. Andelen som uppger att den främsta anledningen till att sällan köpa kött är att man inte äter kött överhuvudtaget har minskat från 30 till 13 procent, jämfört med tidigare år. I stället uppges den främsta anledningen vara kopplad till miljöskäl.
”En fundering är om vi passerat ”peak vegetarian” och att det i stället är fossilfritt som är på väg upp”, säger Isabel Moretti.
Svenska konsumenter tycker precis som tidigare att köttets ursprung är viktigt och köper i särklass mest av svenskt kött. 2 av 3 konsumenter uppger att de är beredda att betala mer för svenskt kött och hela 83 procent valde att köpa svenskt kött när de handlade senast.
”Det vi tar med oss från undersökningen är att framför allt fortsätta jobba med att bibehålla svenska folkets förtroende för djurhållning och det svenska köttet genom att sträva ännu mer mot en hållbar utveckling. Men också att berätta vidare om hur väl den svenska produktionen står sig vad gäller klimat- och miljöfrågorna”, säger Isabel Moretti.
Andelen som är positiv till svenska djuruppfödare än nu rekordhög – 74 procent – vilket till stor del beror på förra sommarens extrema torka.
50 procent av konsumenterna vill i större utsträckning kunna välja svenskt även när de äter på restaurang eller i offentliga kök. De viktigaste faktorerna vid senaste val av kött på restaurang eller snabbmatställe var pris samt ursprungsland Sverige.
Undersökningen är genomförd av YouGov 14-18 februari 2019. Totalt intervjuades 1013 svenskar i åldrarna 20-69 år via internet.