Kaffe får konkurrens av energidryck till frukost

PUBLICERAD: 9 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Smoothies blir en allt vanligare frukostdryck i Sverige.

Våra frukostvanor förändras. Kaffe, korv, bacon och filmjölk får allt hårdare konkurrens av energidryck, smoothies och vegetabiliska mjölkalternativ. Det visar Coops Matometer.

Varje vecka intervjuar Demoskop, på uppdrag av Coops Matometer, en representativ grupp svenskar i åldern 16-74 om vad de åt under sex olika måltidstillfällen. Även om matvanor är relativt stabila syns några tydliga skiften under 2018. Förutom att vegetariskt går tydligt framåt, utmanas många traditionella livsmedel av nyare produkter, framför allt när det gäller frukosten.

”Aven små skiftningar i en bransch med väldigt hög omsättning påverkar olika aktörer och flera industrier”, säger Fredrik Törn, Analyschef Coop Sverige.

Under 2018 minskade kaffedrickandet till frukost, jämfört med året innan, samtidigt som fler drack energidrycker. Det åts mindre korv, bacon och filmjölk till frukost, medan konsumtionen av smoothies, vegetabiliska alternativ till mjölk och bär ökade. Fler åt också mörkt bröd, men det ljusa brödet är fortfarande populärt till helgen. Sylt och marmelad, ost och juice konsumeras även det oftare på helgerna än till vardags. Havregrynsgröt och yoghurt är däremot mer vanligt till frukost på vardagar, medan smoothies dricks lika mycket till helgen som på vardagar.

 

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx