Våra frukostvanor förändras. Kaffe, korv, bacon och filmjölk får allt hårdare konkurrens av energidryck, smoothies och vegetabiliska mjölkalternativ. Det visar Coops Matometer.
Varje vecka intervjuar Demoskop, på uppdrag av Coops Matometer, en representativ grupp svenskar i åldern 16-74 om vad de åt under sex olika måltidstillfällen. Även om matvanor är relativt stabila syns några tydliga skiften under 2018. Förutom att vegetariskt går tydligt framåt, utmanas många traditionella livsmedel av nyare produkter, framför allt när det gäller frukosten.
”Aven små skiftningar i en bransch med väldigt hög omsättning påverkar olika aktörer och flera industrier”, säger Fredrik Törn, Analyschef Coop Sverige.
Under 2018 minskade kaffedrickandet till frukost, jämfört med året innan, samtidigt som fler drack energidrycker. Det åts mindre korv, bacon och filmjölk till frukost, medan konsumtionen av smoothies, vegetabiliska alternativ till mjölk och bär ökade. Fler åt också mörkt bröd, men det ljusa brödet är fortfarande populärt till helgen. Sylt och marmelad, ost och juice konsumeras även det oftare på helgerna än till vardags. Havregrynsgröt och yoghurt är däremot mer vanligt till frukost på vardagar, medan smoothies dricks lika mycket till helgen som på vardagar.