Mat.se ger kunderna personlig statistik på inköpen

PUBLICERAD: 3 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Mat.se lanserar en ny funktion som gör att kunderna kan få personlig statistik på sina inköp, till exempel hur mycket svenskt och ekologiskt de handlar.

”Målet är att du som kund ska få en bättre insikt och förståelse för varifrån varorna kommer, hur de påverkar miljön och att kunna sätta upp egna mål att följa upp, till exempel att äta mindre kött, mindre godis och snacks och mer frukt och grönt. Allt finns samlat under ”mina sidor”. I nästa steg kommer vi också att lägga på klimatdata så att du kan se ditt klimatavtryck över tid”, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

Den personliga statistiken jämförs också med ett snittvärde för alla som handlar på Mat.se.

”Hans Rosling var en inspirationskälla, inte minst hans citat ”Det till synes omöjliga är möjligt. Vi kan ha en bra värld”. Vi ser att statistiken skapar ökad medvetenhet och driver ett förändrat beteende – från budget till vad du handlar,” säger Ylva Bruzelius.

Mat.se arbetar sedan tidigare med AI, Artificiell Intelligens, för att förutspå vad, när och hur kunderna vill ha sin leverans med målet att i framtiden kunna sätta handlingen på autopilot.

”Vår vision är att hjälpa våra kunder att handla bättre och ett naturligt steg i det är att dela data och insikter till våra kunder”, säger Ylva Bruzelius.

Senaste nytt

Kravs effektrapport: 40 år som gett eko i Sverige

Krav firar 40 år med en effektrapport: Ekologisk potatis har sparat 30 miljoner liter bekämpningsmedel och 30 000 ton koldioxid.
Effektrapport omslag prm_1000px

Uppdaterade kostråd: Mer grönt och mindre kött

Livsmedelsverket uppdaterar kostråden: Mer grönt och fullkorn, mindre av läsk, godis och snacks och högst 350 gram kött och chark i veckan.
rött kött

Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Nelida_Karlsson

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
spring-villag-alkoholfrinyhet

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx