Mat.se lanserar en ny funktion som gör att kunderna kan få personlig statistik på sina inköp, till exempel hur mycket svenskt och ekologiskt de handlar.
”Målet är att du som kund ska få en bättre insikt och förståelse för varifrån varorna kommer, hur de påverkar miljön och att kunna sätta upp egna mål att följa upp, till exempel att äta mindre kött, mindre godis och snacks och mer frukt och grönt. Allt finns samlat under ”mina sidor”. I nästa steg kommer vi också att lägga på klimatdata så att du kan se ditt klimatavtryck över tid”, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.
Den personliga statistiken jämförs också med ett snittvärde för alla som handlar på Mat.se.
”Hans Rosling var en inspirationskälla, inte minst hans citat ”Det till synes omöjliga är möjligt. Vi kan ha en bra värld”. Vi ser att statistiken skapar ökad medvetenhet och driver ett förändrat beteende – från budget till vad du handlar,” säger Ylva Bruzelius.
Mat.se arbetar sedan tidigare med AI, Artificiell Intelligens, för att förutspå vad, när och hur kunderna vill ha sin leverans med målet att i framtiden kunna sätta handlingen på autopilot.
”Vår vision är att hjälpa våra kunder att handla bättre och ett naturligt steg i det är att dela data och insikter till våra kunder”, säger Ylva Bruzelius.