Ny satsning ska bidra till mer mat och fler jobb i Sverige

PUBLICERAD: 1 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Caroline Andersson, tomatodlare utanför Höganäs. Fotograf: Sydgrönt|Anders Källström, LRF|Anders Johannesson, LRF|Björn Hellman, Livsmedelsföretagen

Projektet Mer mat – fler jobb är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, LRF och Arbetsförmedlingen som ska bidra till ökad livsmedelsproduktion i Sverige.

Efter decennier av tillbakagång finns nu tendenser till att självförsörjningsgraden i Sverige ska öka. Det EU-finansierade projektet Mer mat – fler jobb hoppas kunna bidra till lösningen, berättar Anders Källström, VD på LRF som är projektägare.

”Jag tror på projektet eftersom det svarar på företagens vilja att utvecklas och växa. Bönderna, livsmedelsindustrin och Arbetsförmedlingen har nyckelroller både nu och i framtiden. I projektet finns också en möjlighet för företagen att göra en insats genom att öppna dörren för nya duktiga medarbetare, till exempel nyanlända. Dessutom ökar efterfrågan på svensk mat, så jag tror att det här projektet ligger helt rätt i tiden”, säger Anders Källström.

Metoden för att nå målet om ökad matproduktion är att erbjuda designade insatser till företag som producerar livsmedel, som jordbruk, trädgårds- och livsmedelsföretag. De huvudsakliga aktiviteterna är så kallad företagsanalys, kompetensutveckling av företagare och medarbetare samt hjälp med rekrytering av ny personal.

Livsmedelsföretagen är samverkanspartner i projektet.

”När vi pratar med våra medlemsföretag blir det väldigt uppenbart att ett av de största problemen är kompetensförsörjningen. Efterfrågan på svenska livsmedel är stor och växande, men bristen på kompetent arbetskraft gör att företagen inte kan utöka”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.

LRF: projektchef Anders Johannesson instämmer:

”Sveriges jordbruk, trädgårdsföretag och livsmedelsindustrier är ivriga att utvecklas och växa, men det finns inte nog med arbetskraft tillgängligt. Så projektet svarar på reella behov.”

En av de livsmedelsproducenter som har nappat på Mer mat – fler jobbs erbjudande är Caroline Andersson, tomatodlare utanför Höganäs i Skåne. Hon producerar i dag ungefär 250 ton tomater per år, men vill växla upp ytterligare.

”Mitt företag befinner sig i ett läge där vi behöver göra en nystart. Jag tycker att det låter intressant att gå ledarutbildning och låta kompetensutveckla min personal. Jag behöver också rekrytera flera nya medarbetare, till exempel en alltiallo och en lagledare. Jag hoppas att projektet ska kunna ge mig de pusselbitar som jag saknar för att kunna gå framåt”, säger Caroline Andersson.

Målen för projektet är satta på tre års sikt och innebär att:
•1000 företag inom livsmedelsproduktionen, från primär- till förädlingsled, ska gå igenom företagsanalys
•2300 personer inom primärproduktion och förädling ska gå igenom kompetens- och ledarutveckling
•300 personer inom livsmedelsindustrin ska få sina kunskaper validerade
•10 företag ska gå igenom innovationsanalys
•600 företag ska coachas
•2000 personer ska få hjälp att matchas med rätt arbetsgivare

Läs mer om projektet Mer mat – fler jobb.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx