2015 slutade Coop att sälja ägg från burhöns i alla sina butiker. Nu kommer även burhönsägg som ingrediens i de egna varorna att fasas ut.
Nästa år ska alla produkter under Coops egna varumärken vara fria från burhönsägg. Det är en av händelserna som lyfts fram i Coops års- och hållbarhetsrapport för 2018. Förutom beslutet att fasa ut alla ägg från burhöns lyfts följande händelser fram i rapporten:
- Ny strategi för Coop och en ny samverkansmodell mellan varuförsörjningsbolaget och butiksdriften
- Försäljningen ökade till 38,8 miljarder kronor
- Alla Coops egna fiskdiskar har certifierats enligt krav från MSC och ASC
- Coops försäljning av vegetariska proteiner och måltidslösningar ökade med 20 procent
- Coops ekologiska varumärke Änglamark relanserades och många nya produkter planeras de kommande åren
- Coop har via insatser, bland annat insamlingar och pantmaskinernas Biståndsknapp, samlat in cirka 25 miljoner