Svinniska ska få fler att sluta slänga mat i onödan

PUBLICERAD: 27 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|||

”Bäst-före-snooza” och ”kylchilla” är två nyord på ”svinniska”, som ska få fler att sluta slänga mat i onödan. Svinniska lanseras av Livsmedelsverket som ett nytt grepp för att minska matsvinnet.

Att bäst-före-snooza innebär att titta, lukta och smaka på maten först – inte slänga den bara för att bäst före-datumet har passerats. Den som kylchillar har haft tillräckligt kallt i kylskåpet för att maten ska hålla längre och kan därför känna sig lugn.

”Egentligen är det ganska enkla råd i ny kostym. Med glimten i ögat hoppas vi att det här ska bidra till att fler börjar prata om vad man själv kan göra för att minska sitt matsvinn”, säger Karin Fritz, projektledare för Livsmedelsverkets arbete för minskat matsvinn.

Till att börja med lanserar Livsmedelsverket en samling nyord på webben och i sociala medier. Satsningen är tänkt att i första hand rikta sig till unga vuxna och barnfamiljer.

”På sikt blir det nog blir fler nyord på svinniska. Vi hoppas att många, i alla möjliga åldrar, vill hitta på nya ord som kan påminna oss alla om hur vi kan slänga mindre mat”, säger Karin Fritz.

Den nya satsningen är en del av det regeringsuppdrag som Livsmedelsverket har tillsammans med Jordbruksverket och Naturvårdsverket. I handlingsplanen för att halvera matsvinnet till 2030, som myndigheterna har lämnat till regeringen, är en av åtgärderna att arbeta för att även hushållens matsvinn minskar. Myndigheterna hoppas också på ett framtida samarbete med handeln och livsmedelsproducenterna för att nå ut till deras konsumenter.

”Satsningen är en del av ett långsiktigt arbete för att minska matsvinnet. Alldeles för mycket ätbar mat går i soptunnan helt i onödan. Nu prövar vi nya sätt att nå och inspirera fler”, säger Karin Fritz.

Flera exempel på svinniska:

• Svinnventera: Att djupdyka i skåpen på jakt efter maten du kanske glömt.
• Kylchilla: Att sänka temperaturen i kylen och sedan chilla – maten håller ju längre!
• Bäst-före-snooza: Att förlänga användandet av maten genom att titta, lukta och smaka.
• Restsamtal: Att ringa hem och kolla vad som finns i kylen innan du handlar mer.
Läs hela ordboken

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset