Tre av fyra livsmedelsföretag har högt eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket, vilket är en ökning sedan den förra mätningen 2013.
Under hösten 2018 gjorde SIFO Kantar telefonintervjuer med 1 500 livsmedelsföretag. Resultatet visar att tre av fyra företag har ett mycket eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket. Förtroendet har ökat sedan mätningen 2013, främst bland restauranger och butiker.
”Det är ett glädjande resultat. Som myndighet får vi både ris och ros från olika aktörer, och det är givetvis något vi tar till oss. Att förtroendet är så här högt visar att vi är på rätt väg”, säger Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket.
Större företag har överlag större förtroende än mindre. Skillnaden är särskilt påtaglig hos storhushåll/restauranger, där 65 procent av de små har ett högt förtroende för Livsmedelsverket, jämfört med 82 procent av de stora. Hos handel/butiker har 58 procent av de små förtroende, jämfört med 77 procent av de stora. 94 procent av vattenverken har ett mycket eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket.
Livsmedelsverket gör nu en särskild satsning på att utveckla kommunikationen och dialogen med företagen samt att utveckla informationen så att den blir mer målgruppsanpassad för företagens behov.
”Vi är angelägna att företagen ska känna att vi inom ramen för befintliga regler vill underlätta för dem att veta hur man gör rätt. Regelverket är till för att skydda konsumenterna, men kan säkert upplevas snårigt för enskilda företagare. Därför gör vi en särskild satsning på att målgruppsanpassa vår kommunikation”, säger Annica Sohlström.
Livsmedelsverkets förtroendemätning bland livsmedelsföretag (pdf)