Fortsatt satsning på kvinnliga kaffeodlare i Östafrika

PUBLICERAD: 18 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Zoégas fortsätter hållbarhetssatsningen Coffee by Women genom att utbilda ytterligare 24 000 kaffebönder i Kenya och Rwanda fram till 2021. Minst 30 procent av de som utbildas ska vara kvinnor.

Zoégas har utbildat mer än 50 000 kaffebönder i Östafrika, med fokus på kvinnor och unga, sedan Coffee by Women startade 2011. Utbildningarna, som är kostnadsfria för deltagarna, fokuseras på goda och hållbara odlingsmetoder men även på hälso- och nutritionslära – vad kan man odla själv och vad är bra mat att äta för sig själv och för sin familj?

Kaffeodlarna i Östafrika står inför stora utmaningar. Klimatförändringarna påverkar skördarna och kvaliteten och kaffebörsernas låga priser de senaste åren gör att allt fler kaffebönder lämnar kaffeodlingen för att istället odla andra grödor.

”Utbildning är det viktigaste elementet för att säkra en hållbar kaffeproduktion för framtiden. Genom att hjälpa bönderna att öka sina skördar och höja kvaliteten på det kaffe de odlar ger det dem möjligheten att tjäna pengar och leva på sin kaffeodling och vilja stanna kvar i kaffeproduktionen”, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig hos Zoégas.

Nu har Zoégas skrivit ett nytt avtal med sina samarbetspartners Rwacof/Kahawatu i Rwanda och CMS i Kenya om en fortsatt storsatsning i området. Det nya avtalet säkrar utbildning för 24 000 odlare men även ett stipendium som ger 31 studenter i Kenya tillgång till high school-utbildning. De nya utbildningarna startade under februari 2019 och avtalet sträcker sig fram till 2021.

”I de utbildningar vi har genomfört har vi sett klara exempel på hur de har bidragit till bättre liv och livskvalitet för odlarna. Till exempel kan vi se skördar öka med minst 30 procent. Därför måste vi fortsätta med detta initiativ, eftersom vi har en möjlighet att påverka framtiden, säger Minette Rosén.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd