Fazer ser maten som en lösning på många miljörelaterade och sociala utmaningar. Nu uppdaterar företaget sitt hållbarhetsarbete med fyra nya mål, som ska vara uppfyllda år 2030.
Kärnan i Fazers uppdaterade hållbarhetsarbete är fyra sammanlänkade mål som koncernen har åtagit sig att uppfylla till år 2030.
• Mål 1: Minskade utsläpp med 50 %. Detta innebär mat med mindre utsläpp, med prioriterad fokus på minskade klimatutsläpp.
• Mål 2: Minskat matsvinn med 50 %. Minskat matsvinn stöttar målet kring minskade utsläpp samt bidrar till effektivisering av värdekedjan.
• Mål 3: 100 % ansvarsfulla inköp. Fazer driver på fortsatt utveckling av baskriterier för leverantörer samt tillämpar specifika mål för råvaror, som kakao och spannmål. Sedan 2017 köper Fazer endast 100 procent hållbar kakao.
• Mål 4: Mer växtbaserat. Genom att öka andelen växtbaserad mat minskar miljöpåverkan av matproduktionen och människors hälsa främjas.
”IPCC-rapporten från 2018 indikerar att det behövs snabba och omfattande åtgärder för att begränsa den globala uppvärmningen. Enligt en ny rapport av EAT-Lancet Commission kan vi minska klimatutsläppen och även förbättra människors hälsa med ökad andel växtbaserad mat. Genom att erbjuda människor bra alternativ som främjar deras välmående skapar vi ett engagemang för att lösa utmaningarna tillsammans. Vi på Fazer ser mat som en lösning”, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.
Han berättar att det nya hållbarhetsarbetet är del av en strategisk förnyelseprocess som syftar till att bli ett modernt hållbart livsmedelsföretag.
”Vi sätter kunden först och en fördjupad insikt visar att dagens konsumenter förväntar sig att företag ska agera på ett hållbart sätt. Genom att agera ansvarsfullt säkerställer vi även kontinuiteten i vår affärsverksamhet.”