Fazer höjer ribban för sitt hållbarhetsarbete

PUBLICERAD: 5 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.|Svenskarna äter dubbelt så mycket salt som rekommenderat.|

Fazer ser maten som en lösning på många miljörelaterade och sociala utmaningar. Nu uppdaterar företaget sitt hållbarhetsarbete med fyra nya mål, som ska vara uppfyllda år 2030. 

Kärnan i Fazers uppdaterade hållbarhetsarbete är fyra sammanlänkade mål som koncernen har åtagit sig att uppfylla till år 2030.

• Mål 1: Minskade utsläpp med 50 %. Detta innebär mat med mindre utsläpp, med prioriterad fokus på minskade klimatutsläpp.

• Mål 2: Minskat matsvinn med 50 %. Minskat matsvinn stöttar målet kring minskade utsläpp samt bidrar till effektivisering av värdekedjan.

• Mål 3: 100 % ansvarsfulla inköp. Fazer driver på fortsatt utveckling av baskriterier för leverantörer samt tillämpar specifika mål för råvaror, som kakao och spannmål. Sedan 2017 köper Fazer endast 100 procent hållbar kakao.

• Mål 4: Mer växtbaserat. Genom att öka andelen växtbaserad mat minskar miljöpåverkan av matproduktionen och människors hälsa främjas.

”IPCC-rapporten från 2018 indikerar att det behövs snabba och omfattande åtgärder för att begränsa den globala uppvärmningen. Enligt en ny rapport av EAT-Lancet Commission kan vi minska klimatutsläppen och även förbättra människors hälsa med ökad andel växtbaserad mat. Genom att erbjuda människor bra alternativ som främjar deras välmående skapar vi ett engagemang för att lösa utmaningarna tillsammans. Vi på Fazer ser mat som en lösning”, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Han berättar att det nya hållbarhetsarbetet är del av en strategisk förnyelseprocess som syftar till att bli ett modernt hållbart livsmedelsföretag.

”Vi sätter kunden först och en fördjupad insikt visar att dagens konsumenter förväntar sig att företag ska agera på ett hållbart sätt. Genom att agera ansvarsfullt säkerställer vi även kontinuiteten i vår affärsverksamhet.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta