Ny mässa ska stärka den svenska livsmedelsindustrin

PUBLICERAD: 25 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Löfbergs bygger en ny produktionsanläggning för hela bönor, den största investeringen i företagets historia.

I höst är det premiär för Nordic Food Industry på Svenska Mässan i Göteborg. Ambitionen är att öka konkurrenskraften för Sveriges många livsmedelsföretagare och att stärka svensk livsmedelsindustri.

Den 5-6 november arrangeras mässan Nordic Food Industry, som en ny mötesplats för livsmedelsindustrins alla näringar med särskilt fokus på produktions- och förädlingsprocesser. Tanken är att erbjuda en samlad arena, där näringsliv möter forskning och branschen som helhet kan dela insikter och provköra framtidsscenarier. Tillverkare, leverantörer, organisationer och akademi är inbjudna att presentera ny teknik, nya material och nya innovativa lösningar, produkter och tjänster för en hållbar livsmedelsindustri.

Initiativtagare till Nordic Food Industry är Svenska Mässan tillsammans med branschaktörer genom hela livsmedelsförädlingskedjan och samtliga förädlingssektorer. Följande fokusområden har identifierats som särskilt relevanta:

  • Svensk livsmedelsexport ska öka från 50 miljarder till 100 miljarder före 2025 – vad behöver hända?
  • Hur ska fler få råd att tidigare investera i framtidens teknik och snabbare ställa om till nya, smartare processer?
  • Hur snabbt kan svenska livsmedelsföretag bli världsledande inom digital omställning?
  • Hur kan Sverige leda innovation och ta en plats i toppen även inom livsmedelsindustrin?
  • Hur ska den svenska livsmedelsindustrins många små företag ha tid, råd och resurser att kompetensutveckla sin personal?

Nordic Food Industry arrangeras parallellt med Logistik & Transport på Svenska Mässan. Läs mer om mässan här.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1