I höst är det premiär för Nordic Food Industry på Svenska Mässan i Göteborg. Ambitionen är att öka konkurrenskraften för Sveriges många livsmedelsföretagare och att stärka svensk livsmedelsindustri.
Den 5-6 november arrangeras mässan Nordic Food Industry, som en ny mötesplats för livsmedelsindustrins alla näringar med särskilt fokus på produktions- och förädlingsprocesser. Tanken är att erbjuda en samlad arena, där näringsliv möter forskning och branschen som helhet kan dela insikter och provköra framtidsscenarier. Tillverkare, leverantörer, organisationer och akademi är inbjudna att presentera ny teknik, nya material och nya innovativa lösningar, produkter och tjänster för en hållbar livsmedelsindustri.
Initiativtagare till Nordic Food Industry är Svenska Mässan tillsammans med branschaktörer genom hela livsmedelsförädlingskedjan och samtliga förädlingssektorer. Följande fokusområden har identifierats som särskilt relevanta:
- Svensk livsmedelsexport ska öka från 50 miljarder till 100 miljarder före 2025 – vad behöver hända?
- Hur ska fler få råd att tidigare investera i framtidens teknik och snabbare ställa om till nya, smartare processer?
- Hur snabbt kan svenska livsmedelsföretag bli världsledande inom digital omställning?
- Hur kan Sverige leda innovation och ta en plats i toppen även inom livsmedelsindustrin?
- Hur ska den svenska livsmedelsindustrins många små företag ha tid, råd och resurser att kompetensutveckla sin personal?
Nordic Food Industry arrangeras parallellt med Logistik & Transport på Svenska Mässan. Läs mer om mässan här.