Ärtprotein bas i nytt veganskt alternativ till baristamjölk

PUBLICERAD: 14 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Nu lanseras en ny variant av den ärtproteinbaserade drycken Sproud Original Drink – Sproud Barista ­– som ett veganskt svar på baristamjölk. 

Hösten 2018 lanserade WeMake Brands Sproud Original Drink, som den första ärtproteinbaserade drycken i Europa. Nu utökas sortimentet med uppföljaren Sproud Barista, som liksom originalet uppges ha en neutral smak och egenskaper som liknar vanlig mjölk.

Sammy Challal, brand manager på Sproud, säger att det finns ett behov av fler växtbaserade barista-alternativ inom café- och restaurangbranschen. Han berättar att Sproud Barista har fått ett positivt mottagande av baristor, som annars ofta vittnar om att växtbaserade drycker är svårbearbetade.

”Sproud Barista skummar väldigt bra och framhäver kaffesmaken bättre än andra växtbaserade mjölkalternativ som jag har provat. Nu är det enkelt för konsumenter att få en god, krämig vegansk cappuccino eller latte och samtidigt minimera sin klimatpåverkan”, säger Daniel Remheden, som äger Love Coffee.

Sproud Barista säljs även i dagligvaruhandeln och online via mat.se.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1