I dag, den 13 februari, öppnar världens största ekomässa Biofach 2019 i Nürnberg – mötesplatsen för över 3 000 utställare och 50 000 besökare med intresse för ekologisk mat och dryck.
Biofach är världens största ekomässa för ekologisk mat och dryck. Mässan representerar en marknad som globalt uppgick till 90 miljarder dollar 2018 och som väntas öka med 15 procent per år fram till 2026 enligt Research and Markets.
Bland de cirka 3 000 utställarna från hela världen finns sedan många år tillbaka den svenska paviljongen, som arrangeras av Trade Fair Agency. Nytt för i år är att Business Sweden är medarrangör med sitt internationella koncept Try Swedish!. Inför årets Biofach lanserar Try Swedish! det nya exportkonceptet Beyond Organic, som marknadsför Sverige som ett eko-land i framkant, när det gäller mervärden utöver ekologiskt, som hållbarhet, hälsa och innovation.
13 företag finns på plats i den svenska paviljongen:
•Almnäs Bruk
•Dejunked
•Ekobryggeriet – The Nordic Soda Company
•Gunnar Dafgård AB
•JOM Organic
•Nordic Green Food/Yipin
•Stjärnägg
•Smakriket, som representerar:
•Berga Bruk
•Hällestads Svamp
•Nordisk Råvara
•Spirit of Hven
•Högtorp Gård
Utöver utställarna i den svenska paviljongen deltar även det svenska företaget Plus4630 med kvalitetsprodukter från Grekland.
Under Biofach 2019, som pågår den 13-16 februari, erbjuds även ett omfattande konferensprogram under temat ”The organic system: healty in a holistic approach”.