Studenter ska skapa en app för sensoriska bedömningar

PUBLICERAD: 24 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Två studenter vid Örebro universitet ska under våren ta fram en app, som forskare, kockar och andra i livsmedelsbranschen ska kunna använda för att bedöma och kvalitetssäkra smaken på mat.

Emma Pettersson och Lukas LindgrenSystemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet kommer under våren att samarbeta med IT-företaget Knowit för att bygga en app som ska kunna användas för att bedöma egenskaper som till exempel smak, konsistens, känsla och utseende på olika typer av mat och livsmedel. Tanken är att appen ska fungera i läsplattor, mobiltelefoner och dator. 

De jobbar på uppdrag åt bland annat Magnus Westling, doktorand i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet, som forskar på sensorik och idag använder olika metoder som pappersenkäter eller enklare webbformulär för att låta försökspersoner beskriva mat.

”Det skulle vara fantastiskt om vi kunde genomföra våra enkäter med ett digitalt verktyg som är användarvänligt för konsumenterna och gärna också kunna statistiskt analysera samt presentera resultatet i anslutning till undersökningen”, säger Magnus Westling.

Andra uppdragsgivare är Anders Johnson, Rejmes Restaurang, och Helens Glutenfria.

”Våra kunder vill ha mindre fett och socker och färre tillsatser och därför jobbar vi mycket med att ta fram nya produkter i vårt bageri. Men hur vet man att det är gott”, säger Emil Wallin, säljare på Helens Glutenfria.

Samordnare för projektet är Annika Grälls, profilområdesansvarig för Mat och MåltidAlfred Nobel Science Park

”Det är spännande att se processen, från en idé till input från kravställarna, IT-konsulterna och studenterna, till utvecklandet av appen och dess funktionalitet, så att den inkluderar offentlig måltid, produktutveckling och spetsgastronomi. För inte tala om engagemanget hos samtliga för att skapa så bra resultat som möjligt”, säger Annika Grälls.

 

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx