200 tjänster försvinner när ICA genomför omorganisation

PUBLICERAD: 21 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


ICA Gruppen reserverar 110 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2018 för strukturkostnader i samband med en organisationsförändring. Syftet är att införa nya arbetssätt och frigöra resurser för att ge utrymme för framtidssatsningar, skriver ICA i ett pressmeddelande. 

Förändringen innebär att cirka 200 befintliga tjänster inklusive vakanser avvecklas och att cirka 180 miljoner kronor årligen frigörs med start andra halvåret 2019.

Syftet med förändringen är att skapa en mer effektiv och flexibel organisation samt att frigöra resurser för satsningar i bland annat digitalisering, vilket även omfattar att rekrytera ny kompetens.

”Vi får nu en organisation som ännu bättre kan möta kundernas och butikernas förväntningar och vi kan fortsätta satsa i de områden som är viktiga för att vinna i framtiden. Självklart förstår vi den oro detta skapar hos de personer vars tjänster avvecklas eller förändras och vi är måna om att genomföra förändringen på ett så bra sätt som möjligt för alla som berörs”, säger Anders Svensson, VD för ICA Sverige.

Förhandling med fackliga organisationer är inledd och ambitionen är att den nya organisationen börjar verka andra kvartalet 2019.

ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2019 kan sammanfattas i sju punkter:

  • Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln.
  • Butiksnät och butikskoncept: Utveckla butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad.
  • Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster.
  • Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbeten mellan bolagen samt bygga kritiska kompetenser inom bland annat IT-utveckling och avancerad analys.
  • Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i kärnprocesser med särskilt fokus på logistik och gemensamma inköp.
  • Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser.
  • Klimat och hälsa: Driva hållbarhetsarbetet “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.