200 miljoner euro att söka för säljfrämjande kampanjer

PUBLICERAD: 20 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Branschorganisationer, producentorganisationer och andra organisationer som arbetar med jordbruks- och fiskeriprodukter har möjlighet att ansöka om EU-stöd för säljfrämjande åtgärder och informationskampanjer. Syftet med stödet är att stärka jordbrukssektorns konkurrenskraft och förbättra konkurrensvillkoren, såväl på EU:s marknad som i länder utanför EU. Det skriver Jordbruksverket.

2019 uppgår stödet totalt till drygt 200 miljoner euro och beviljade ansökningar medfinansieras av EU upp till 85 procent. 100 miljoner euro kommer att användas till så kallade enkla program, där åtgärder genomförs av en eller flera organisationer som kommer från samma medlemsstat. Av denna summa fördelas 75 miljoner euro till åtgärder som riktas mot länder utanför EU. 91,6 miljoner euro av budgeten kommer att användas till så kallade multiprogram, där åtgärder genomförs av organisationer som kommer från två eller flera medlemsstater. 

En nyhet är att 8 miljoner euro inom budgeten för multiprogram till åtgärder på EU:s marknad öronmärks för att öka konsumtionen av färska frukter och grönsaker samt att 5 miljoner euro öronmärkts för åtgärder som avser nöt- och kalvkött riktade mot tredje land.

Den 7 februari kommer kommissionen att anordna en informationsdag i Bryssel om möjligheten att söka stöd. Mötet kommer att webbsändas och finnas tillgängligt att ladda ner i efterhand. Vid mötet kommer följande att tas upp:

  • en presentation av publicerade ansökningsomgångar 
  • en förklaring av stödvillkoren 
  • möjligheter till export av livsmedel utanför EU 
  • erfarenheter från tidigare stödmottagare 
  • möjlighet att nätverka med möjliga samarbetspartners till multiprogram

Ytterligare information om detta event finns på Chafeas webbplats. Anmälan görs på samma webbplats senast den 31 januari.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström