Branschorganisationer, producentorganisationer och andra organisationer som arbetar med jordbruks- och fiskeriprodukter har möjlighet att ansöka om EU-stöd för säljfrämjande åtgärder och informationskampanjer. Syftet med stödet är att stärka jordbrukssektorns konkurrenskraft och förbättra konkurrensvillkoren, såväl på EU:s marknad som i länder utanför EU. Det skriver Jordbruksverket.
2019 uppgår stödet totalt till drygt 200 miljoner euro och beviljade ansökningar medfinansieras av EU upp till 85 procent. 100 miljoner euro kommer att användas till så kallade enkla program, där åtgärder genomförs av en eller flera organisationer som kommer från samma medlemsstat. Av denna summa fördelas 75 miljoner euro till åtgärder som riktas mot länder utanför EU. 91,6 miljoner euro av budgeten kommer att användas till så kallade multiprogram, där åtgärder genomförs av organisationer som kommer från två eller flera medlemsstater.
En nyhet är att 8 miljoner euro inom budgeten för multiprogram till åtgärder på EU:s marknad öronmärks för att öka konsumtionen av färska frukter och grönsaker samt att 5 miljoner euro öronmärkts för åtgärder som avser nöt- och kalvkött riktade mot tredje land.
Den 7 februari kommer kommissionen att anordna en informationsdag i Bryssel om möjligheten att söka stöd. Mötet kommer att webbsändas och finnas tillgängligt att ladda ner i efterhand. Vid mötet kommer följande att tas upp:
- en presentation av publicerade ansökningsomgångar
- en förklaring av stödvillkoren
- möjligheter till export av livsmedel utanför EU
- erfarenheter från tidigare stödmottagare
- möjlighet att nätverka med möjliga samarbetspartners till multiprogram
Ytterligare information om detta event finns på Chafeas webbplats. Anmälan görs på samma webbplats senast den 31 januari.