Picadeli lanserades i Frankrike 2017 och finns idag i över 200 livsmedelsbutiker. Nu har Greenfood slutit avtal med den franska livsmedelskedjan Franprix som är en del av Frankrikes näst största livsmedelskoncern Groupe Casino. Avtalet innebär att 200 Franprix-butiker ska förses med uppkopplade salladsbarer från Picadeli.
”Det här är en väldig viktig milstolpe i vår internationaliseringsresa. Vi ser ett stort intresse från aktörer i Europa som har förstått möjligheterna med foodtech och vår salladsbar, samtidigt som de vill utöka sitt erbjudande inom hälsosam, färsk och framförallt good conveniencemat”, säger David von Laskowski, koncernchef på Greenfood.
Genom att arbeta aktivt med både sortiment och teknikutveckling har Picadeli etablerat sig som shop-in-shop i över 1.750 butiker i Europa. Den uppkopplade disken kan band annat i realtid övervaka vilka artiklar som ligger i salladsbaren, vilken temperatur produkterna håller samt hur länge de håller sig färska.
Picadelis disk kan även med hjälp av försäljningsstatistik och väderdata hjälpa butikerna med förslag på individuella produktmixer samt automatiskt generera order utifrån dessa förslag.
”Vi investerar omfattande i digitala verktyg och processer som effektiviserar för våra kunder. Vidare har vi kompletterat traditionell retail-expertis, med specialister inom områden såsom dataanalys, visuell övervakning och konsumentbeteende”, säger David von Laskowski.