Projekt ska testa lösningar för att minska take away-skräpet

PUBLICERAD: 12 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Flergångslådor eller pantsystem för förpackningar – kan det vara lösningar för att minska mängden skräp som kommer från våra take away-vanor? Ett nystartat projekt som har fastighetsbolaget Vasakronans huvudkontor som testplats ska undersöka saken.

”Take away är en företeelse som ökar, inte bara i Sverige utan i hela världen, så det finns stora behov av att hitta nya lösningar snabbt. Genom att minska användningen av engångsförpackningar sparar vi både resurser och minskar nedskräpningen, eftersom engångsartiklar är en stor bidragande faktor till skräp som hamnar i naturen”, säger Åsa Stenmarck, avfallsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet är ett samarbete mellan IVL Svenska Miljöinstitutet, Vasakronan, Ragn-Sells och Håll Sverige Rent och kommer att pågå under ett år. Målsättningen är att utvärdera möjligheten att minska avfallet från take away- och engångsförpackningar. Det genomförs i Vasakronans fastighet Klara Zenit i Stockholm, där bolaget har sitt huvudkontor. Tillsammans med Vasakronans medarbetare och de restauranger som ligger i byggnaden, eller i närliggande fastigheter, ska projektet testa nya typer av lösningar, som till exempel flergångslådor och pantsystem på förpackningar. Ersättningsalternativen ska testköras under några månader och kontinuerlig återkoppling inhämtas från restaurangerna för att se vilka förbättringar som kan göras. 

Vasakronan har 176 fastigheter och tusentals hyresgäster. Det gör avfallshantering till en central fråga för bolaget. Med projektet vill Vasakronan, dels öka medvetenheten hos den egna personalen, dels undersöka hur de som hyresvärd kan skapa incitament för de hyresgäster som säljer take away att tillhandahålla andra typer av lösningar. 

Åsa Stenmarck tror att det finns stor potential att minska avfallsmängderna genom att introducera andra lösningar för att ta med maten till kontoret eller att minska antalet förpackningar och olika tillbehör generellt. 

”Det handlar till stor del om att få kunderna uppmärksamma på detta och genom att bli medvetna göra smartare val. Sen ska det bli roligt att testa de olika lösningarna och se hur man kan utveckla dem till större skala”, säger Åsa Stenmarck.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd