Orkla säljer varumärket Mrs Cheng’s till Continental Foods

PUBLICERAD: 5 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla Foods Sverige säljer Mrs Cheng’s till det europeiska matföretaget Continental Foods. Syftet är att koncentrera portföljen till färre kategorier. 

Mrs Cheng’s sojasåer och thailändska grytbaser blev en del av Orklas portfölj i samband med förvärvet av Rieber & Son 2013 och omsatte 23,5 miljoner kronor under 2017. 

Nu säljs 100 procent av varumärket till livsmedelsföretaget Continental Foods, som har verksamhet i Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland och Sverige med varumärken, som Bong, Blå Band och Varma Koppen. Enligt Orkla är syftet med försäljningen att man önskar koncentrera portföljen till färre kategorier. 

”Vi är mycket glada över att Continental Foods valt att ta in Mrs Cheng’s och dess fina produkter i sin portfölj. Där utgör de ett bra komplement och kan fortsätta att utvecklas och skapa glädje för svenska konsumenter”, säger Henrik Julin, VD i Orkla Foods Sverige.

Parterna har kommit överens om att inte delge försäljningspriset.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1