Mat.se väljer att stänga ner sin e-handel på Black Friday

PUBLICERAD: 22 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Mat.se stänger ner sin e-handel under en timme på Black Friday för att öka medvetenheten om matens klimatpåverkan och uppmuntrar istället till kylskåpsrensning.

Årets upplaga av Black Friday tycks nå nya höjder, skriver Mat.se i ett pressmeddelande. Förra året shoppade svenskarna för drygt 5,3 miljarder kronor under Black Friday, en ökning på nästan 50 procent jämfört med föregående år, och siffran förväntas stiga i år.

”Genom att stänga vår e-handel under prime time på fredag och i stället uppmuntra till kylskåpsrensning hoppas vi både på att skapa debatt och att få fler konsumenter att tänka till en extra gång innan köp”, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

”En av våra starkaste drivkrafter är hållbarhet och vi brinner extra mycket för att minska matsvinnet och informera våra kunder om hur deras mathandling påverkar klimatet. Vi jobbar just nu på ett stort projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden), där vi bland annat kartlägger koldioxidutsläpp ända ner på produktnivå.”

Varje år slängs cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person och 26 kilo mat och dryck hälls ut i slasken. Ett hushåll kan spara 3.000 – 6.000 kronor per år på att minska sitt svinn.

”Vi har tagit fram en guide, som ligger på vår hemsida, för hur man kan trolla fram en festmåltid genom att rensa i skafferi och kylskåp. Det är ett bra och enkelt sätt att dryga ut hushållskassan och bidra till minskad klimatpåverkan”, säger Ylva Bruzelius.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1