Mat.se stänger ner sin e-handel under en timme på Black Friday för att öka medvetenheten om matens klimatpåverkan och uppmuntrar istället till kylskåpsrensning.
Årets upplaga av Black Friday tycks nå nya höjder, skriver Mat.se i ett pressmeddelande. Förra året shoppade svenskarna för drygt 5,3 miljarder kronor under Black Friday, en ökning på nästan 50 procent jämfört med föregående år, och siffran förväntas stiga i år.
”Genom att stänga vår e-handel under prime time på fredag och i stället uppmuntra till kylskåpsrensning hoppas vi både på att skapa debatt och att få fler konsumenter att tänka till en extra gång innan köp”, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.
”En av våra starkaste drivkrafter är hållbarhet och vi brinner extra mycket för att minska matsvinnet och informera våra kunder om hur deras mathandling påverkar klimatet. Vi jobbar just nu på ett stort projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden), där vi bland annat kartlägger koldioxidutsläpp ända ner på produktnivå.”
Varje år slängs cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person och 26 kilo mat och dryck hälls ut i slasken. Ett hushåll kan spara 3.000 – 6.000 kronor per år på att minska sitt svinn.
”Vi har tagit fram en guide, som ligger på vår hemsida, för hur man kan trolla fram en festmåltid genom att rensa i skafferi och kylskåp. Det är ett bra och enkelt sätt att dryga ut hushållskassan och bidra till minskad klimatpåverkan”, säger Ylva Bruzelius.
Carina Malm