Exklusiva restauranger har länge haft sensoriska upplevelser på menyn, men nu förväntar sig den nya generationen på arbetsmarknaden en helhetsupplevelse även på lunchen. Det är en av insikterna i Fazers Trendrapport 2019, Framtidens Mat.
Neurogastronomisk forskning visar hur matupplevelsen styrs av våra sinnen. Färger, texturer, ljud, design och även bestick och tallrikar ger signaler om vilka smaker vi kan förvänta oss.
”Som matföretag tänker vi av tradition främst på kvalitet i smak, råvaror och servering. Givet detta behöver vi löpande hålla oss à jour med trender och fånga upp nya behov och influenser. Idag vet vi att smaker förstärks av stämning och atmosfär, varför vi nu tar in så kallade ”mood operators” i våra restauranger som ägnar sig helt åt att skapa god stämning”, säger Susanne Moland, chef för kommersiell utveckling på Fazer Food Services.
I den nordiska konsumentundersökning, som ligger till grund för Fazers Trendrapport 2019, ställdes frågan hur viktigt det är att lunchrestaurangen har rätt stämning, ser trevlig ut och låter och känns bra. 35 procent av svenskarna, 52 procent av danskarna, 30 procent av norrmännen och 44 procent av finländarna tycker att detta är mycket viktigt.
”Rapporten visar att vår prioritering att satsa på att förhöja upplevelsen av maten i våra restauranger ligger helt rätt i tiden”, säger Susanne Moland.
Fem teman som tas upp i rapporten:
-Hur tarmfloran och vad vi äter påverkar hjärnan
-Vad vi kan vänta oss när mat möter modern teknisk utveckling
-Vilka gröna klimatvänliga trender som är hetast just nu
-Hur resterna på tallriken blivit en hållbarhetsfråga
-Hur våra sinnen samspelar för att förstärka den goda smaken
Här kan du ladda ner Fazers ”Trendrapport 2019 Framtidens Mat”
Carina Malm