Bröd är en färskvara som står för närmare en tredjedel av dagligvaruhandelns svinn. Nu har Lidl lyckats minska sitt brödsvinn genom ett samarbete med brödleverantören Fazer.
Sedan juni 2018 är Fazer den enda externa brödleverantören till Lidl-butikerna i Sverige. Det utökade samarbetet har gjort det möjligt att minska brödsvinnet genom att Lidl tar ett helhetsansvar, från beställning och hantering av brödet i hyllan, till svinnet. Tidigare och inom övriga handeln är det brödleverantörerna som tar det fulla ansvaret för brödet som inte säljs.
”Genom att äga brödhyllan kan vi själva styra över hur många bröd vi beställer, upplägg i hyllan, hur de placeras och även besluta om att sänka priset på bröd med kort datum. Det känns rimligt att vi tar ett helhetsansvar för brödet precis som vi gör för alla andra kategorier”, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Ann Månsson, försäljningsdirektör på Fazer Bageri, berättar att brödsvinnet beräknas stå för 30 procent av det totala brödsvinnet:
”Bakom siffran döljer sig ett systemfel som vi måste komma till rätta med. De ekonomiska och miljömässiga vinsterna av att minska svinnet gör frågan ytterst angelägen och vi ser fram emot att diskutera denna lösning med fler butikskedjor.”
Fazer Bageri har som mål att minska brödreturerna med 30 procent till år 2021. Det brödsvinn som uppkommer går till framställning av bioetanol.
Carina Malm