Fazer och Lidl samarbetar för att minska brödsvinnet

PUBLICERAD: 18 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Bröd är en färskvara som står för närmare en tredjedel av dagligvaruhandelns svinn. Nu har Lidl lyckats minska sitt brödsvinn genom ett samarbete med brödleverantören Fazer.

Sedan juni 2018 är Fazer den enda externa brödleverantören till Lidl-butikerna i Sverige. Det utökade samarbetet har gjort det möjligt att minska brödsvinnet genom att Lidl tar ett helhetsansvar, från beställning och hantering av brödet i hyllan, till svinnet. Tidigare och inom övriga handeln är det brödleverantörerna som tar det fulla ansvaret för brödet som inte säljs.

”Genom att äga brödhyllan kan vi själva styra över hur många bröd vi beställer, upplägg i hyllan, hur de placeras och även besluta om att sänka priset på bröd med kort datum. Det känns rimligt att vi tar ett helhetsansvar för brödet precis som vi gör för alla andra kategorier”, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Ann Månsson, försäljningsdirektör på Fazer Bageri, berättar att brödsvinnet beräknas stå för 30 procent av det totala brödsvinnet: 

”Bakom siffran döljer sig ett systemfel som vi måste komma till rätta med. De ekonomiska och miljömässiga vinsterna av att minska svinnet gör frågan ytterst angelägen och vi ser fram emot att diskutera denna lösning med fler butikskedjor.”

Fazer Bageri har som mål att minska brödreturerna med 30 procent till år 2021. Det brödsvinn som uppkommer går till framställning av bioetanol. 
 
Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1