Långsiktighet och samverkan har lett till ökad ekoexport

PUBLICERAD: 14 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Exporten av ekologisk mat och dryck uppgick till 1,2 miljarder kronor 2017 vilket är en ökning med 51 miljoner kronor jämfört med året innan. Det ekologiska lantbruket och förädlingsföretagen står inför flera utmaningar men också stora möjligheter, enligt en ny kartläggning av svensk ekoexport. 

Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna har låtit konsultföretaget Macklean genomföra en kartläggning av svensk export av ekologiska livsmedel. Den visar att exporten av KRAV-märkt och ekologisk mat och dryck ökade med 51 miljoner kronor jämfört med förra årets undersökning.

Rapporten visar också att Sverige har goda förutsättningar att stärka sin närvaro på den internationella livsmedelsmarknaden. De intervjuade företagen framhåller bland annat följande åtgärder: 1) ta hjälp av exporten för att balansera underskott och god tillgång på marknaden 2) utrusta företagen med relevant marknadsinformation om prioriterade exportmarknader och 3) tillgängliggör information kring regelverk, certifieringar, handelshinder och andra marknadsspecifika förutsättningar. 

”Genom bättre och långsiktig samordning mellan lantbruket och förädlingsföretagen skulle vi kunna lyfta svensk ekoexport. Nu när vi har en god tillgång på vissa ekologiska råvaror, inte minst på animaliesidan, så skulle export kunna stabilisera den inhemska produktionen samtidigt som vi möter omvärldens efterfrågan på hållbart producerad mat”, säger Niels Andresen verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

I likhet med förra årets rapport lyfter företagen fram att ett etablerat kontaktnät på plats samt kännedom och kunskap om exportmarknaden är två centrala framgångsfaktorer. Företagen menar också att de mervärden som Sverige förknippas med internationellt – ren luft, rent vatten, god djurhållning och hållbar produktion – behöver kommuniceras tydligare och kopplas ihop med de svenska ekologiska mervärdena. 

”Den svenska ekologiska maten och dess mervärden svarar mot omvärldens växande efterfrågan på hälsosam, hållbar och trovärdig mat. Utmaningen vi står inför handlar om att kommunicera dessa mervärden och på lång sikt positionera Sverige som ett eko-land i framkant”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Fakta:
Export av ekologiska livsmedel:

  • Exporten av ekologiska livsmedel uppgick till cirka 1,2 miljarder kronor 2017 
  • Exporten av ekologisk mat och dryck har ökat med 51 miljoner kronor från 2016 
  • Majoriteten av exporten av ekologiska livsmedel går till norden, därefter Tyskland och övriga Europa 
  • Produktkategorierna kaffe, bär och sylt, dryck samt spannmål och bröd har fortsatt störst exportvärde 
  • Det ekologiska lantbruket behöver balansera underskott på spannmål och god tillgång på gris, nötkött, kyckling och mejeri 

Exportrapporten har tagits fram av konsultföretaget Macklean på uppdrag av Organic Sweden. Kartläggningen baseras på telefonintervjuer med 34 svenska företag, såväl stora som små ekoproducenter och exportörer. Intervjuerna genomfördes hösten 2018.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3