Abba miljömärker alla sina pastejer enligt MSC och ASC

PUBLICERAD: 5 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


När lax-, tonfisk- och böcklingpastejerna från Abba nu relanseras i nydesignade förpackningar är hela sortimentet också miljömärkt enligt MSC och ASC. 

Nästan nio av tio svenskar väljer miljömärkta produkter när de köper fisk och skaldjur. Dessutom är det viktigare att fisken är hållbart producerad än att den är billig. Det visar en konsumentundersökning gjord på uppdrag av hållbarhetsmärkningen Marine Stewardship Council (MSC). 

”Vi har som mål att öka försäljningen av våra mest hållbara produkter med 5 procent varje år. Vi vet sedan tidigare att våra konsumenter är väldigt medvetna om vikten av ett hållbart och spårbart fiske i ett välmående hav. Det är därför väldigt tillfredställande att se att fler och fler väljer miljömärkta produkter”, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

Från och med hösten 2018 är hela sortimentet av lax-, tonfisk- och böcklingpastejer från Abba miljömärkt enligt MSC eller ASC. Dessutom har förpackningarna fått ny snygg design. En MSC-märkning garanterar hållbar råvara av vildfångad fisk och skaldjur, medan ASC är dess motsvarighet för odlad råvara.

”Laxpastejen blir vår första ASC-märkta produkt. Det känns bra att vi nu gör det ännu enklare för våra konsumenter att göra hållbara val när de handlar våra produkter”, säger Malou Wik Yeung, marknadschef för Abba på  Orkla Foods Sverige.

Sedan tidigare är all sill, tonfisk och fiskbullar från Abba och all kaviar från Kalles, Svennes och Ejderns certifierad enligt MSC. Med pastejerna innebär det att 87 procent av Orkla Foods Sveriges produktsortiment innehållande fisk- och skaldjur nu bär en miljömärkning. Senast 2020 ska hela fisk- och skaldjurssortimentet från Orkla Foods Sverige komma från ett råvarubestånd som är MSC- och/eller ASC-certifierat.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206