Arla presenterar ytterligare förändringar som en del av förändringsprogrammet Calcium. 140 tjänster blir övertaliga, de flesta i Århus. I Sverige berörs 12 tjänster.
Tidigare i år presenterade Arla det treåriga förändringsprogrammet Calcium, som ska resultera i besparingar på över 400 miljoner euro till slutet av 2020 och göra kooperativet starkare och mer konkurrenskraftigt. Resultatet från augusti visar att programmet levererar tidigare än planerat och att det ekonomiska bidraget för i år blir långt över de 50 miljoner euro som Arla har räknat med.
Nu presenterar Arla ytterligare förändringar, som bland annat berör Marketing, Supply Chain/Logistics, Finance International och HR, vilket innebär att 140 tjänster blir övertaliga. Det är i huvudsak Arlas huvudkontor i Århus, Danmark, som påverkas, men även ett fåtal tjänster på andra platser i Europa och Nordamerika. I Sverige påverkas 12 tjänster, varav flertalet är vakanser som inte har tillsatts på grund av Calcium-programmet.
De flesta förändringarna påverkar marknadsorganisationen, eftersom Arla siktar på att förenkla den kommersiella matrisen och stärka positionen genom snabbare lanseringar på marknaden. Enligt Arlas koncernchef Peder Tuborgh kommer en enklare och starkare marknadsföringsmodell göra att Arla snabbare kan möta lokala behov, både på de europeiska kärnmarknaderna och nyare marknader i Asien och Afrika.
Carina Malm