Kalles får mustasch för att stötta prostatacancerkampen

PUBLICERAD: 30 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Under november månad får 600.000 tuber Kalles Kaviar nytt utseende. För att stötta Mustaschkampen och påminna alla pappor om vikten av att testa sig för prostatacancer har Kalles odlat mustasch.

Prostatacancer är den vanligaste typen av cancer i Sverige. Varje dag får 27 män diagnosen, men upptäcks sjukdomen i tid kan den gå att bota. För att uppmärksamma Prostatacancerförbundets Mustaschkampen får nu ett av Sveriges mest kända ansikten mustasch.

”Kalles har i princip sett likadan ut sedan lanseringen 1954, när vi nu byter utseende gör vi det för en god sak. Med kampanjen #PåminnPappa uppmärksammar vi alla pappor om hur viktigt det är att testa sig”, säger Malou Wik Yeung, marknadschef för Kalles Kaviar på Orkla Foods Sverige.

En rejäl mustasch på 600.000 stora tuber Kalles blir en ständig påminnelse – vid varje frukost, vid varje kvällsmacka, på varje ägg eller helt enkelt så länge tuben räcker i kylskåpet.

”Vi rekommenderar alla män som fyllt 50 år att ta ett PSA-prov. Men ofta är det familjemedlemmar som slutligen får män att gå och testa sig. I år får Mustaschkampen ytterligare draghjälp av Kalles. Ju fler vi är som påminner desto bättre. Tillsammans kan vi rädda liv”, säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen på Prostatacancerförbundet.  

Instagram går det att se Kalles i en ny mustasch varje dag i november.

För mer information om kampanjen #PåminnPappa se HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd