Wayne´s Coffee expanderar med flera kaféer i Tyskland

PUBLICERAD: 29 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Wayne´s Coffee öppnar tre kaféer inom tre veckor i Tyskland. Lanseringen sker med stöd av kedjans nya tyska ägare Tank & Rast Gruppe och innebär att det ekologiska fikakonceptet nu sprids till tyskarna både längs motorvägar och inne i städerna. 

”Vi har stora förväntningar på den tyska marknaden. Tyskland ligger långt fram när det gäller hållbarhet och krav på ekologiska produkter och – precis som svenskarna – så älskar tyskarna kaffe. Här har vi dessutom ett fantastiskt bra läge till snabb expansion med hjälp av våra tyska ägare som kan marknaden”, säger Mats Hörnell, VD på Wayne´s Coffee.

Det första Wayne´s Coffee öppnade på Kungsgatan i Stockholm år 1994. Under 2016 blev hela kedjan KRAV-certifierad och året därpå blev man Årets Franchisekedja. Sedan mars 2018 ingår Wayne´s  Coffee i tyska Tank & Rast Gruppe, som är ledande på servicestationer längs motorvägarna. 

Med öppningen i Tyskland finns idag 126 Wayne´s Coffee-kaféer i nio länder.

”De senaste åren har vi öppnat många nya kaféer i Sverige och ambitionen är att öka expansionstakten ytterligare. Den största utmaningen just nu är att hitta bra lokaler och rätt partners”, säger Mats Hörnell och fortsätter:

”Vi arbetar också hårt med att fortsätta sprida den fantastiska svenska kaffekulturen ut i världen, och där har vi utöver Tyskland bland annat öppnat i Vietnam, UK och Jordanien de senaste åren. Intresset från andra länder för vårt koncept är stort och vi tittar hela tiden på nya länder.

Det första Wayne´s Coffee-kaféet i Tyskland slog upp dörrarna den 19 oktober. Kommande två öppningar sker de närmaste två veckorna. De tre kaféerna ligger i närheten av München, vid servicestationer längs motorvägen.

”Vår strategi för Tyskland är att öppna ytterligare kaféer i liknande lägen längs Autobahn för att sedan fortsätta expansionen in mot städerna”, säger Mats Hörnell. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx