Reumatikerförbundet gillar Santa Marias nya kryddglas

PUBLICERAD: 22 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Produktförpackningar kan vara en utmaning för många, men för konsumenter med nedsatt handfunktion blir användarvänligheten extra viktig. Det tog Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, fasta på när man utvecklade sin nya kryddförpackning. Arbetet gav resultat – efter tester hos Reumatikerförbundet har förpackningen nu fått certifieringen ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

I augusti började Santa Marias nya kryddburkar rulla ut i svenska matbutiker. Den största förändringen märks i locket, som har fått flera nya finesser. Snäpplocket kan till exempel öppnas med en hand och innehåller ett teskedsmått för att man ska slippa rota runt i kökslådorna efter måttsatsen. Med en liten avsats vid öppningen ska man dessutom lättare kunna kontrollera och styra kryddningen. Att smaksätta maten ska härmed bli enklare, men av stor betydelse för företaget var också att förpackningen skulle passa så många som möjligt, oberoende av ålder och eventuella funktionsnedsättningar.

”Kryddor är produkter, som många använder dagligen och det är av yttersta vikt att våra förpackningar är användarvänliga för alla. När vi valde att göra om våra kryddburkar stämde vi av med Reumatikerförbundet för att få förståelse för vad som är viktigt för målgruppen. Vi beslutade också att genomföra tester hos förbundet och har nu fått dess officiella godkännande i och med certifieringen av våra nya kryddburkar. Det är vi verkligen stolta över”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

Från Reumatikerförbundets sida uppmuntrar man företag att rådfråga förbundet vid förpackningsutveckling.

”Reumatikerförbundet vill se fler lättöppnade och lätthanterliga förpackningar i butikerna och välkomnar därför innovationer som underlättar för konsumenterna. Det som är bra för personer med nedsatt handfunktion är bra för alla”, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

Leverantör av det nya kryddlocket till Santa Marias förpackningar är Emballator Växjöplast.

N.B.: Lanseringen av de nya kryddglasen var dock inte helt okomplicerad, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR). Konsumenterna gillade inte att en del av kryddorna fått lock med stora öppningar i stället för ”ströare”. Protesterna var legio och redan efter en vecka backade Paulig Foods och meddelade att man ändrar till lock med ”ströare” för ett flertal kryddor.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3