Monsterbajs ska få fler unga att välja frukt och grönt…

PUBLICERAD: 22 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


ICA följer upp förra årets satsning tillsammans med Generation Pep för att hjälpa barnfamiljer att göra hälsosammare val i butiken inför halloween, som är en av årets mest godisintensiva högtider. 

Mumieögon (clementiner), Fladdermusbajs (dadlar/lakrits), Spökbajs (dadlar/kokos) och Monsterhjärna (sallat) är några exempel på ICA:s kreativa sortiment av frukt och grönsaker inför årets halloweenfirande. 

Det var inför förra årets halloween som ICA lanserade ett nytt frukt- och gröntsortiment särskilt riktat till barnfamiljer med barn i åldern 6 till 17 år. Insatsen prisades internationellt och ICA:s försäljning av frukt och grönt ökade med 8 procent under perioden, jämfört med föregående år. Inför halloween 2018 har sortimentet växt och kommer att synas ännu tydligare i butikerna.

”Om vi kan få fler att göra medvetna val kan vi förändra folkhälsan på riktigt. Dåliga matvanor är en av de största riskfaktorerna när det gäller ohälsa och vi ser att barn äter alldeles för lite frukt och grönt. Det arbete vi gör tillsammans för att inspirera familjer till bättre val betyder mycket för ungas möjligheter att kunna leva ett mer hälsosamt liv”, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef Generation Pep.

Enligt Livsmedelsverkets rapport ”Riksmaten ungdom” kommer färre än 10 procent av barn och unga i Sverige upp i WHO:s rekommendation på 400 gram frukt och grönsaker om dagen. Den genomsnittliga konsumtionen ligger bara på 250 gram om dagen. Samtidigt kommer 17 procent av den totala mängden kalorier istället från godis, läsk, kakor och snacks.

”Att så många barn äter alldeles för lite frukt och grönt är ett allvarligt folkhälsoproblem och därför satsar vi nu för att påverka barn och ungdomars matvanor genom att knuffa föräldrarna i rätt riktning. Om vi kan skapa goda vanor redan i tidig ålder kan vi också lägga grunden för en bättre hälsa genom hela livet”, säger Paula Frösell, dietist ICA.  

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset