ICA följer upp förra årets satsning tillsammans med Generation Pep för att hjälpa barnfamiljer att göra hälsosammare val i butiken inför halloween, som är en av årets mest godisintensiva högtider.
Mumieögon (clementiner), Fladdermusbajs (dadlar/lakrits), Spökbajs (dadlar/kokos) och Monsterhjärna (sallat) är några exempel på ICA:s kreativa sortiment av frukt och grönsaker inför årets halloweenfirande.
Det var inför förra årets halloween som ICA lanserade ett nytt frukt- och gröntsortiment särskilt riktat till barnfamiljer med barn i åldern 6 till 17 år. Insatsen prisades internationellt och ICA:s försäljning av frukt och grönt ökade med 8 procent under perioden, jämfört med föregående år. Inför halloween 2018 har sortimentet växt och kommer att synas ännu tydligare i butikerna.
”Om vi kan få fler att göra medvetna val kan vi förändra folkhälsan på riktigt. Dåliga matvanor är en av de största riskfaktorerna när det gäller ohälsa och vi ser att barn äter alldeles för lite frukt och grönt. Det arbete vi gör tillsammans för att inspirera familjer till bättre val betyder mycket för ungas möjligheter att kunna leva ett mer hälsosamt liv”, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef Generation Pep.
Enligt Livsmedelsverkets rapport ”Riksmaten ungdom” kommer färre än 10 procent av barn och unga i Sverige upp i WHO:s rekommendation på 400 gram frukt och grönsaker om dagen. Den genomsnittliga konsumtionen ligger bara på 250 gram om dagen. Samtidigt kommer 17 procent av den totala mängden kalorier istället från godis, läsk, kakor och snacks.
”Att så många barn äter alldeles för lite frukt och grönt är ett allvarligt folkhälsoproblem och därför satsar vi nu för att påverka barn och ungdomars matvanor genom att knuffa föräldrarna i rätt riktning. Om vi kan skapa goda vanor redan i tidig ålder kan vi också lägga grunden för en bättre hälsa genom hela livet”, säger Paula Frösell, dietist ICA.
Carina Malm