Efter protesterna - nu ändrar Santa Maria sina burklock!

PUBLICERAD: 15 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


När Santa Maria lanserade kryddburkar med nya lock, blev protesterna från konsumenterna kraftiga. Nu backar företaget och ändrar burklockens utformning!

Sedan början av oktober har de svenska konsumenterna rasat och protesterat mot utformningen av de nya lock till Santa Marias kryddburkar, som livsmedelföretaget Paulig Foods lanserat. De nya locken var försedda med en halvmåneformig öppning, som – enligt Santa Maria – skulle underlätta för användarna att dosera rätt kryddmängd…

Men konsumenterna tyckte inte alls som företaget och protesterna antog nästan stormstyrka! Många protesterade mot att de nya locken gjorde glasburkarna högre, vilket ställde till med problem i kryddhyllor, etc., men flertalet av protesterna gällde den stora öppningen i locket. ”Burköppningen är för stor. Vi vill ha ströare.”, var det budskap, som arga konsumenter vidarebefordrade till Santa Maria och Paulig Foods.

Och tala om konsumentmakt! Efter bara drygt en vecka kommer nu beskedet från Paulig Foods att man går konsumenterna till mötes och ändrar förpackningen för ett stort antal kryddor!

”Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden. På många kryddor har vi redan ströare, men med de nya insikterna som grund, har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla, som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods. 

Bland de kryddor som nu får sprinkleröppning (ströare) i stället för den havmåneformade öppningen återfinns chilipeppar av olika slag samt kanel, ingefära, paprika, gurkmeja, vitlökspulver, salladskrydda, m fl..

De uppdaterade burkarna väntas rulla ut i butik i november-december.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta