11 projekt har beviljats medel i Jordbrukets första utlysning inom ramen för livsmedelsstrategins satsning på en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel. De nya projekten ska höja kunskapen om ekologiska livsmedel genom information, utbildning och kampanjer.”
”Vi fick in många bra projektansökningar och konkurrensen har varit hård. Vi har gjort en helhetsbedömning av projekten och deras angelägenhetsgrad. Vi har också bedömt ansökningarna utifrån bland annat erfarenhet, kompetens, målgruppsanpassning och innovationsgrad. Andra faktorer vi vägt in är samverkan, bredd och kostnadseffektivitet. Samverkan är viktigt och skapar kopplingar mellan åtgärder och aktörer”, berättar Åsa Lannhard Öberg, som är projektledare för Jordbruksverkets ekouppdrag.
Följande aktörer /projekt har beviljats medel:
Ekomatcentrum:
-Kampanj för att höja kunskapen om ekologiska livsmedel i restaurangsektorn (4,73 Mkr)
-Marknadsinformation och benchmarking i offentlig sektor (1,6 Mkr)
Miljö Linné:
-Kunskapshöjande utbildningsprogram om ekologiska livsmedel för offentlig sektor (1,33 Mkr)
KRAV:
-Nationella riktlinjer (2,71 Mkr)
Ekologiska Lantbrukarna:
-Marknadsanalyser om ekologisk produktion ur ett lantbrukarperspektiv (2,29 Mkr)
SLU, EPOK:
-Webbportal för ekologisk produktion och ekologiska livsmedel (3,13 Mkr)
Organic Sweden:
-Informationskampanj om ekologiska livsmedel (5,995 Mkr)
-Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (1,93 Mkr)
Agroidé
Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (0,75 Mkr)
Agrovektor
Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (0,54 Mkr)
På Jordbruksverkets webbplats finns löpande information om Jordbruksverkets ekouppdrag
Carina Malm