11 projekt får 26 Mkr för att öka kunskapen om ekologiskt

PUBLICERAD: 7 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


11 projekt har beviljats medel i Jordbrukets första utlysning inom ramen för livsmedelsstrategins satsning på en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel. De nya projekten ska höja kunskapen om ekologiska livsmedel genom information, utbildning och kampanjer.”

 ”Vi fick in många bra projektansökningar och konkurrensen har varit hård. Vi har gjort en helhetsbedömning av projekten och deras angelägenhetsgrad. Vi har också bedömt ansökningarna utifrån bland annat erfarenhet, kompetens, målgruppsanpassning och innovationsgrad. Andra faktorer vi vägt in är samverkan, bredd och kostnadseffektivitet. Samverkan är viktigt och skapar kopplingar mellan åtgärder och aktörer”, berättar Åsa Lannhard Öberg, som är projektledare för Jordbruksverkets ekouppdrag.

Följande aktörer /projekt har beviljats medel:

Ekomatcentrum: 
-Kampanj för att höja kunskapen om ekologiska livsmedel i restaurangsektorn (4,73 Mkr)
-Marknadsinformation och benchmarking i offentlig sektor (1,6 Mkr)

Miljö Linné: 
-Kunskapshöjande utbildningsprogram om ekologiska livsmedel för offentlig sektor (1,33 Mkr)

KRAV:
-Nationella riktlinjer (2,71 Mkr)

Ekologiska Lantbrukarna:
-Marknadsanalyser om ekologisk produktion ur ett lantbrukarperspektiv (2,29 Mkr)

SLU, EPOK:
-Webbportal för ekologisk produktion och ekologiska livsmedel (3,13 Mkr)

Organic Sweden:
-Informationskampanj om ekologiska livsmedel (5,995 Mkr)
-Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (1,93 Mkr)

Agroidé
Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (0,75 Mkr)

Agrovektor
Marknadsinformation om ekologiska livsmedel (0,54 Mkr)

På Jordbruksverkets webbplats finns löpande information om Jordbruksverkets ekouppdrag 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1