Norrmejerier vill få fler att återvinna förpackningar

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Norrmejerier startar en kampanj för att få fler norrlänningar att återvinna sina mjölkpaket. Målet är att 100 procent av företagets förpackningar ska återvinnas. Kampanjen visas under hösten på TV och i sociala medier.

Bara 61 procent av norrlänningarna lämnar sina mjölkpaket till återvinning, resten slängs bland hushållssoporna. Det visar en Novus-undersökning på uppdrag av Norrmejerier. 

”Det är synd, för när man sorterar kan kartongfibrerna i våra förpackningar återanvändas fem till sju gånger i ett kretslopp. Vår vision är att 100 procent av våra förpackningar ska återvinnas och vi tror att det är möjligt, säger Anna Norrgård, som är marknadschef på Norrmejerier. 

Kartongfibrerna i en förpackning kan användas i nya produkter, som ägg- och flingförpackningar, och mycket annat som görs av papper. Alla känner heller inte till att det är lag på att hushållen ska sortera. 

”Undersökningen synliggör flera hinder som ligger bakom hushållens argument för att inte återvinna. Myter som med tiden omvandlats till sanningar, som kan vara svåra att rå på, säger Anna Norrgård.

Undersökningen visar att de vanligaste myterna kring sortering är:
1.Att förpackningar måste rengöras noga
2.Att det är bättre att förpackningar skickas till förbränning
3.Att det är krångligt att ta bort korken

Nu vill Norrmejerier slå hål på myterna med en upplysande kampanj. Till sin hjälp har de tagit Patrik Norqvist, lektor i fysik och känd från flera TV-program, som förklarar varför återvinning är viktigt och hur man ska göra. Filmerna visas under hösten på tv och i sociala medier.

”Vi vet att norrlänningen bryr sig om miljön, så vi tror på att en förändring är möjlig och att det är en hjälp att förstå hur det hänger ihop med sortering, återvinning och hur material kan användas på nya sätt”, säger Anna Norrgård. 

Läs mer om Norrmejeriers initiativ för ökad återvinning HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta