Norrmejerier vill få fler att återvinna förpackningar

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Norrmejerier startar en kampanj för att få fler norrlänningar att återvinna sina mjölkpaket. Målet är att 100 procent av företagets förpackningar ska återvinnas. Kampanjen visas under hösten på TV och i sociala medier.

Bara 61 procent av norrlänningarna lämnar sina mjölkpaket till återvinning, resten slängs bland hushållssoporna. Det visar en Novus-undersökning på uppdrag av Norrmejerier. 

”Det är synd, för när man sorterar kan kartongfibrerna i våra förpackningar återanvändas fem till sju gånger i ett kretslopp. Vår vision är att 100 procent av våra förpackningar ska återvinnas och vi tror att det är möjligt, säger Anna Norrgård, som är marknadschef på Norrmejerier. 

Kartongfibrerna i en förpackning kan användas i nya produkter, som ägg- och flingförpackningar, och mycket annat som görs av papper. Alla känner heller inte till att det är lag på att hushållen ska sortera. 

”Undersökningen synliggör flera hinder som ligger bakom hushållens argument för att inte återvinna. Myter som med tiden omvandlats till sanningar, som kan vara svåra att rå på, säger Anna Norrgård.

Undersökningen visar att de vanligaste myterna kring sortering är:
1.Att förpackningar måste rengöras noga
2.Att det är bättre att förpackningar skickas till förbränning
3.Att det är krångligt att ta bort korken

Nu vill Norrmejerier slå hål på myterna med en upplysande kampanj. Till sin hjälp har de tagit Patrik Norqvist, lektor i fysik och känd från flera TV-program, som förklarar varför återvinning är viktigt och hur man ska göra. Filmerna visas under hösten på tv och i sociala medier.

”Vi vet att norrlänningen bryr sig om miljön, så vi tror på att en förändring är möjlig och att det är en hjälp att förstå hur det hänger ihop med sortering, återvinning och hur material kan användas på nya sätt”, säger Anna Norrgård. 

Läs mer om Norrmejeriers initiativ för ökad återvinning HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1