Foodtechföretag får chansen att visa upp sig i Hongkong

PUBLICERAD: 1 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Alfred Nobel Science Park erbjuder foodtechföretag inom livsmedelskedjan en chans att åka till Hongkong och pitcha sina varor och tjänster på mässan Start med up i januari 2019.

Förra veckan medverkade Annika Grälls, Alfred Nobel Science Park, på en internationell konferens om framtidens mat i Hongkong. Under ett möte med bland andra svenska generalkonsulatet i Hongkong och Invest Hong Kong fick hon i uppdrag att ta kontakt med Business Sweden, ett export- och investeringsråd som ägs av svenska staten.

”Det visade sig att Business Sweden just nu letar efter foodtechföretag, som ska utbildas och få åka på en jättestor mässa i Hongkong, som heter Start me up, i januari nästa år.”

Och det är snabba ryck. Företagen måste väljas ut under oktober, eftersom utbildningen drar i gång redan under november och december. Alfred Nobel Science Park, det svenska generalkonsulatet i Hongkong, Business Sweden och Sweden Foodtech kommer sedan att välja ut omkring tio företag från hela landet som får chansen till utbildning och att resa till Hongkong.

”Foodtech är innovativt designade varor och tjänster i samspel med teknik och livsmedel. Det kan vara allt från applösningar för att minska matsvinnet, till innovativa lösningar för att nå konsumenter, eller sensorer som känner av matens hållbarhet. I dag är området ganska brett, eftersom det är nytt”, säger Annika Grälls.

Planer finns också på att inrätta ett förberedande program inför Start me up-mässan 2020 för de företag som inte får chansen nu eller som kanske behöver lite mer tid på sig att utvecklas.

Att få åka på mässan innebär en jättechans för företagen, förklarar Annika Grälls.

– Man brukar ofta prata om att Spotify är så stort. Men tittar man på musikindustrin så är den ju mikroskopisk om man jämför med livsmedelskedjan. Får vi med ett företag från vår region så är det en fantastisk möjlighet. Man får vara där i en vecka, möta investerare, pitcha sin produkt och testa den här marknaden. Men det krävs att företaget har tid och möjlighet att ta sig an en ny marknad, säger hon.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)