Sju av tio Coop-medlemmar kan tänka att betala mer än idag för svenska jordbruksprodukter, om prishöjningen går tillbaka till svenska lantbrukare. Det visar en undersökning i Coops medlemspanel som genomfördes i augusti.
Undersökningen visar att stödet för svenska livsmedel är stort bland Coops medlemmar. Om sommarens foderbrist leder till minskat utbud nästa år, och därmed högre priser på svenskt kött, säger över 50 procent att de kommer att handla lika mycket eller mer svenskt kött än idag. Ungefär var fjärde kommer att byta ut nöt- och fläskköttet mot kyckling och fisk och drygt var tionde kommer att byta till vegetariska alternativ. Bara åtta procent vill byta ut svenskt kött mot utländskt.
”Det är positivt att det finns ett så tydligt stöd för svenska livsmedel. Vi på Coop har länge prioriterat svenska produkter i vårt sortiment, både från våra leverantörer och i våra egna varumärken”, säger Nichlas Olofsson, direktör för Inköp & Kategori på Coop Sverige.
De senaste åren har en stor del av köttråvaran i Coops egna charkprodukter bytts ut till svenskt, så att andelen har ökat från 45 till 85 procent. När det gäller färskt kött så är andelen svenskt närmare 90 procent totalt och för Coops egna varumärken 98 procent. All drickmjölk har svensk råvara och vid årsskiftet byts råvaran i Coops hushållsost ut till svensk, vilket motsvarar 4,4 miljoner liter mjölk. Under första halvåret utökades antalet artiklar med Från Sverige-märkning i Coops sortiment från 1.000 till 1.070.
Carina Malm