Sju av tio kan tänka sig att betala mer för svenskt kött

PUBLICERAD: 25 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sju av tio Coop-medlemmar kan tänka att betala mer än idag för svenska jordbruksprodukter, om prishöjningen går tillbaka till svenska lantbrukare. Det visar en undersökning i Coops medlemspanel som genomfördes i augusti. 

Undersökningen visar att stödet för svenska livsmedel är stort bland Coops medlemmar. Om sommarens foderbrist leder till minskat utbud nästa år, och därmed högre priser på svenskt kött, säger över 50 procent att de kommer att handla lika mycket eller mer svenskt kött än idag. Ungefär var fjärde kommer att byta ut nöt- och fläskköttet mot kyckling och fisk och drygt var tionde kommer att byta till vegetariska alternativ. Bara åtta procent vill byta ut svenskt kött mot utländskt.

”Det är positivt att det finns ett så tydligt stöd för svenska livsmedel. Vi på Coop har länge prioriterat svenska produkter i vårt sortiment, både från våra leverantörer och i våra egna varumärken”, säger Nichlas Olofsson, direktör för Inköp & Kategori på Coop Sverige.

De senaste åren har en stor del av köttråvaran i Coops egna charkprodukter bytts ut till svenskt, så att andelen har ökat från 45 till 85 procent. När det gäller färskt kött så är andelen svenskt närmare 90 procent totalt och för Coops egna varumärken 98 procent. All drickmjölk har svensk råvara och vid årsskiftet byts råvaran i Coops hushållsost ut till svensk, vilket motsvarar 4,4 miljoner liter mjölk. Under första halvåret utökades antalet artiklar med Från Sverige-märkning i Coops sortiment från 1.000 till 1.070.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx