Findus lanserar den veganska produktserien Pease av texturerat ärtprotein för att möta den ökande efterfrågan på växtbaserad mat. Produkterna finns i tre varianter och har en proteinhalt på mellan 27 och 33 procent.
Findus har tillsammans med sin partner Amidori – The plant protein people – inlett ett långsiktigt samarbete med fokus på innovation. Utvecklingen av Pease har pågått under flera år och lanseringen är första steget mot att kunna erbjuda fler växtbaserade och klimatsmarta produkter.
”Vi ser idag ett behov av nya innovativa produkter i den vegetariska frysdisken. Ärtan är en naturlig del av vårt DNA, en älskad råvara som vi på Findus har erbjudit generationer av svenskar. För oss är det därför självklart att utveckla ärtans användningsområden och lansera ett ärtprotein som kommer att vara en viktig del i Findus framtida utveckling. Med lanseringen av Pease tar vi ärtan in i framtiden, från tillbehör till huvudroll på tallriken”, säger Peter Odemark, nordisk VD på Findus.
Pease säljs fryst och lanseras i tre olika varianter; som färs, strimlor och pulled. Färs och strimlor är naturella medan pulled är kryddad med chili & vitlök. En förpackning innehåller 250-350 gram, beroende på produkt.
”Vi vill fortsätta att förändra synen på vegetarisk mat och inspirera ännu fler till att äta grönt. Pease är för alla – oavsett om du är vegan, vegetarian eller allätare. Pease är gott, lätt att tillaga och fullproppat med protein. Dessutom har det låg klimatpåverkan, något vi såklart är extra stolta över”, säger Viktor Olsson, Brand Manager på Findus.
Carina Malm