Fazer Yosa ny utmanare på marknaden för havrelivsmedel

PUBLICERAD: 19 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer Yosa har skapat havreprodukter i 20 år och släpper nu nio produkter i uppdaterad form på den svenska marknaden. Sortimentet omfattar allt ifrån innovativa havresnacks och mellanmål i form av Overnight oats, till havredrycker och matlagningsprodukter. 

”Vi vill se havreprodukter som en del av dagens alla mål. Med Fazer Yosa-produkterna vill vi erbjuda en så mångsidig havreupplevelse som möjligt, från morgon till kväll. Fazer Yosa-produkterna stöder en hållbar livsstil och lämpar sig för alla som är måna om sitt välmående”, säger Tiia Antila, varumärkes- och kategoriansvarig för Fazer Yosa.

Fazers Yosa-mellanmål, Overnight oats, är fermenterade, vilket innebär att råvaran har jäst i en kontrollerad process och innehåller probiotika. Havre innehåller även betaglukan, som har flera positiva hälsoeffekter, E-vitamin och omega-6.

Enligt en undersökning som Fazer har låtit genomföra i sex länder, upplever konsumenter att sortimentet av växtbaserade produkter ofta är rörigt och att de tvingas göra uppoffringar gällande smaken. Dessa synpunkter har fungerat som en startpunkt för det förnyade Fazer Yosa-varumärket.

Fazer har malt havre i sin kvarn i finska Lahti sedan 1971 och har nyligen dubblat kapaciteten till 40.000 ton per år. År 2016 förvärvades även Fazer Kvarn i Lidköping, tidigare Frebaco Kvarn.

Fler Fazer Yosa-nyheter är att vänta framöver, enligt Heli Anttila, VP Supply chain and operations:

”Vi ser ett växande intresse för havreprodukter globalt och är redo att driva efterfrågan med nya innovativa Fazer Yosa-produker i toppkvalitet. Även om marknaden blir allt mer mättad, tror vi att det finns en ökande efterfrågan på Fazer Yosa, som är överlägsna gällande smak och innovation enligt konsumenttester. Konsumenter värdesätter välsmakande produkter som främjar välbefinnande och kräver att företag har en ansvarsfull produktion.”

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland