Fazer Yosa har skapat havreprodukter i 20 år och släpper nu nio produkter i uppdaterad form på den svenska marknaden. Sortimentet omfattar allt ifrån innovativa havresnacks och mellanmål i form av Overnight oats, till havredrycker och matlagningsprodukter.
”Vi vill se havreprodukter som en del av dagens alla mål. Med Fazer Yosa-produkterna vill vi erbjuda en så mångsidig havreupplevelse som möjligt, från morgon till kväll. Fazer Yosa-produkterna stöder en hållbar livsstil och lämpar sig för alla som är måna om sitt välmående”, säger Tiia Antila, varumärkes- och kategoriansvarig för Fazer Yosa.
Fazers Yosa-mellanmål, Overnight oats, är fermenterade, vilket innebär att råvaran har jäst i en kontrollerad process och innehåller probiotika. Havre innehåller även betaglukan, som har flera positiva hälsoeffekter, E-vitamin och omega-6.
Enligt en undersökning som Fazer har låtit genomföra i sex länder, upplever konsumenter att sortimentet av växtbaserade produkter ofta är rörigt och att de tvingas göra uppoffringar gällande smaken. Dessa synpunkter har fungerat som en startpunkt för det förnyade Fazer Yosa-varumärket.
Fazer har malt havre i sin kvarn i finska Lahti sedan 1971 och har nyligen dubblat kapaciteten till 40.000 ton per år. År 2016 förvärvades även Fazer Kvarn i Lidköping, tidigare Frebaco Kvarn.
Fler Fazer Yosa-nyheter är att vänta framöver, enligt Heli Anttila, VP Supply chain and operations:
”Vi ser ett växande intresse för havreprodukter globalt och är redo att driva efterfrågan med nya innovativa Fazer Yosa-produker i toppkvalitet. Även om marknaden blir allt mer mättad, tror vi att det finns en ökande efterfrågan på Fazer Yosa, som är överlägsna gällande smak och innovation enligt konsumenttester. Konsumenter värdesätter välsmakande produkter som främjar välbefinnande och kräver att företag har en ansvarsfull produktion.”
Carina Malm