Start för servicebranschens första acceleratorprogram SPARX

PUBLICERAD: 18 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Tre innovativa bolag inom hälsa, mat och hållbarhet har valts ut bland nära hundra sökande till SPARX, som är Nordens första acceleratorprogram med inriktning mot servicebranschen. Programmet är framtaget och drivs av Sodexo med målet att bidra till den tekniska utvecklingen inom branschen.

Under acceleratorprogrammet, som pågår under tre månader, får de utvalda bolagen tillgång till senior branschexpertis, mentorskap inom kommersialisering, global testmiljö med möjlighet att nå människor i 80 länder samt globala nätverk för en framtida marknad. 

”Vår ambition är att hjälpa early startups med att komma igång snabbt och nå sin fulla potential genom vägledning och tillgång till vårt globala nätverk. Det är ett inspirerande och ömsesidigt lärande som hjälper oss att flytta servicebranschen framåt”, säger Magnus Löfsjögård på Sodexo, som är programansvarig för SPARX.

De utvalda bolagen är:

  • UrbanOasis: Har uppmärksammats för sin innovation där de visat att det går att utnyttja helt nya platser och sätt för odling av grönsaker. 
  • Klimato: Genom sin algoritm och en smart och enkel klimatmärkning guidas både bolag och konsumenter till att producera och välja hälsosamma och klimatvänliga måltider och produkter. 
  • iOpinion: Genom en solid vetenskaplig grund och referensdata analyserar bolaget den fysiska och psykiska hälsan hos medarbetare inom företag och organisationer.

Bolagen kan följas under hösten HÄR.
Möjligheten att ansöka till SPARX våromgång öppnar inom kort.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx