På coop.se/oldmilk kan man beställa ett kostnadsfritt doftprov av Old Milk. Doften ska hjälpa svenskarna att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk och samtidigt sätta fokus på problematiken kring det stora matsvinn som hushållen idag står för.
”Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten, innan du slänger den”, säger Anneli Bylund, t.f. hållbarhetschef på Coop.
Nästan fyra av tio svenskar uppger i Coops Matometer att de inte äter mat, som passerat bäst före-datum. Enligt Naturvårdsverket hälls 224.000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kilo per person under ett år eller 0,5 kilo i veckan. De största mängderna mat och dryck som hälldes ut via avloppet var mejeriprodukter, näst efter kaffe och te.
”Coop vill också påverka konsumenterna genom våra egna produkter och inom kort kommer vi därför att ha uppmaningen ´Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter´ på de flesta mejeriprodukter från Änglamark”, säger Anneli Bylund.
På coop.se/oldmilk finns även information om hur man kan minska matsvinnet samt tips och recept på maträtter gjorda av rester. För att minska matsvinnet samarbetar Coop också med Allwin, som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer och Whywaste, som via mjukvaran Semafor hjälper butiker att identifiera varor, som riskerar att passera bäst före-datum. Coop är också samarbetspartner till Paul Svenssons pop up-restaurang ReTaste, som förvandlar matsvinn från livsmedelsbutiker till nya matupplevelser.
Carina Malm