Cecilia Ceder blir ny VD i Fairtrade Sverige. Hon har över 20 års erfarenhet från arbete inom livsmedel och kommer närmast från Lantmännen Cerealia, där hon verkat både som marknadschef och affärschef för foodservice. Dessförinnan har hon arbetat som varumärkesansvarig produktchef på Arla Foods och även inom Semper och Astra.
”Fairtrade har en viktig roll att spela för både människor och miljö i ett globalt hållbarhetsperspektiv och det ska bli spännande att få vara med och driva den fortsatta utvecklingen framåt. Fairtrade Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills och jag ser verkligen fram emot att vara med och skapa ytterligare möjligheter för Fairtrade-märkta varor i Sverige framöver”, säger Cecilia Ceder.
Fairtrade Sverige är en del av Fairtrade International, som arbetar för att skapa en global handel som baseras på hållbara, jämlika och rättvisa villkor och för att öka konsumenters kunskap om etiskt märkta produkter.
Vecka 41-42 arrangeras Fairtrades höstkampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”.
”Vi vill att fler konsumenter ska upptäcka hur enkelt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, bara genom att se till att våra dagliga val i butiken”, säger Cecilia Ceder.
Carina Malm