Att minska matsvinnet är ett prioriterat fokusområde i Compass Groups globala hållbarhetsmål. Som ett led i detta arbete har Compass Group Sverige inlett ett samarbete med maträddartjänsten Karma, med målet att ytterligare närma sig nollvision när det gäller matsvinn.
”Vi planerar noga vår måltidsverksamhet, med såväl effektiva menyplaneringssystem som noggrann optimering av tillagningsprocessen, för att inte laga mer mat än vad som efterfrågas. Men självklart blir det alltid ett visst överskott av tillagad, bra mat som riskerar att gå till spillo helt i onödan, vilket är hjärtskärande. Samarbetet med Karma är ett utmärkt sätt för oss att rädda bra mat från att slängas, genom att istället erbjudas som färdig take-away till ett riktigt bra pris” säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group Sverige.
Compass Group Sverige har över 250 restauranger, caféer och butiker över hela landet och omsätter över en miljard kronor. Verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Koncernen har över 500.000 anställda i över 50 länder och ger service i världsklass på över 50.000 platser runt om i världen.
Carina Malm