Falbygdens ekologiska ost prisad på Hongkong-mässa

PUBLICERAD: 29 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


På den internationella mässan Natural & Organic Products Asia har den svenska ekologiska och KRAV-märkta osten SweCheese från Falbygdens Osteria vunnit priset ”Best New Organic Food”. SweCheese är ett koncept framtaget för den asiatiska marknaden.

”För att göra det lättare för den asiatiska konsumenten att förstå vad den svenska osten smakar, har vi valt att lämna våra traditionella ostnamn såsom Herrgård och Präst, som ingen här känner till, och istället skapat namn som berättar vad ostarna faktiskt smakar, exempelvis ”Sweet & Nutty”, berättar Robert Bengtsson, VD på Falbygdens Osteria och femte generationens ostföretagare.

”Ost från Skandinavien har generellt sett bra rykte här i Hongkong. Sen går vi ytterligare ett steg och erbjuder ekologisk och KRAV-märkt ost. Vi får många frågor om vad det betyder och när vi berättar att korna får gå ute längre och beta, att de bara får ekologiskt foder och att de inte får medicineras i förebyggande syfte tycker många att det är väldigt positivt och roligt – att det är från glada kor mjölken kommer.”

Falbygdens Osteria har diskuterat fram ett upplägg för den asiatiska marknaden tillsammans med Kinas ambassad i Stockholm. Bland annat fick all personal provsmaka och utse de bästa smakerna. Därefter togs kontakter med Business Sweden i Hongkong som kan hjälpa till med allt från rådgivning och kontakter för att underlätta en etablering.

”Priset belyser hur viktigt det är med produkt- och konceptutveckling anpassat för exportmarknaden man vill etablera sig på. Det visar också att det finns en outnyttjad potential för svenska ekologiska företag i Asien”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx