Arla stödjer sina ekobönder med 100 miljoner kronor

PUBLICERAD: 23 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sommarens torka har lett till höga foderpriser. Nu lanserar Arla ett krispaket på 100 miljoner kronor för att stödja sina ekobönder.

”Vi ser i våra undersökningar att våra ekobönder har drabbats hårt av extremvädret och de höga priserna på ekologiskt foder kommer att gälla ett tag framöver. Därför känner vi att vi vill stödja våra ekologiska bönder som är medlemmar hos oss. Pengarna kommer inte att lösa alla problem som de ekologiska bönderna har i dag men det är i alla fall en del på vägen”, säger Patrik Hansson, VD på Arla Sverige, till ATL, Lantbrukets Affärstidning.

Stödet gäller bara svenska ekologiska bönder som är medlemmar hos Arla. Det kommer att betalas ut på mjölkpriset, som höjs med 30 öre per liter från och med 1 oktober. Stödet kommer enligt Patrik Hansson att betalas ut löpande så länge som situationen ser ut som den gör. 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1