När ViktVäktarna genom Sifo frågar svenskarna vem eller vad som har störst påverkan på deras kostvanor svarar drygt var fjärde familjen, på andra plats kommer tiden (21 procent), följt av forskning (12 procent). Endast tre procent uppger att rekommendationerna från Livsmedelsverket skulle ha en inverkan på vad de väljer att äta.
”Att familjen är inflytelserik, när det kommer till våra matvanor, är ingenting som förvånar. Däremot är det synd att inte fler håller koll på Livsmedelsverkets rekommendationer med tanke på att det är en bra, objektiv källa”, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.
Många fler i åldersgruppen 56-70 år svarar att familjen har störst inverkan på kostvanorna (33 procent) än i målgruppen 16-34 år (22 procent). Betydligt fler i den yngre målgruppen (29 procent) påverkas av tiden, mot 9 procent i den äldre åldersgruppen.
Fler män (33 procent) än kvinnor (22 procent) uppger att familjen är mest inflytelserik. Något fler kvinnor (12 procent) än män (5 procent) anser att ekonomin påverkar vad de stoppar i sig.
Från undersökningen:
Vem eller vad har störst påverkan på dina kostvanor?
Familjen 27%
Vänner 4%
Ekonomin 8%
Forskning 12%
Tiden 21%
Tidningar 2%
TV 1%
Livsmedelsverkets rekommendationer 3%
Annat 13%
Vet ej 11%
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel med 1.205 personer 16-79 år under 30 oktober–1 november 2017.
Carina Malm