Plastfria kartongkvaliteter till bägare och matförpackningar

PUBLICERAD: 11 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Finska kartongproducenten Kotkamills har lanserat två nya kartongkvaliteter för livsmedelsindustrin. Båda kartongkvaliteterna är fria från plast.
Kartongen ISLA® Duo är utformad för produktion av bägare för kaffe och andra drycker och kartongen AEGLE® Barrier Plus är speciellt lämplig till förpackningar för ett flertal olika livsmedelsprodukter.

Kotkamills skriver i ett pressmeddelande att ISLA Duo är företagets lösning på ett ständigt växande problem. Kartongen innehåller inga plaster eller vax som är skadliga för miljön eller hälsan. En traditionell engångsbägare för kaffe och andra varma drycker innehåller en barriär av plast, som förhindrar absorption av vätskor och fetter. Barriärskiktet i ISLA® Duo-produkter är däremot en vattenbaserad dispersionsbeläggning istället för polyetenplast. Att bägaren är plastfri gör att den lätt kan återvinnas vid normal återvinning av papper och kartong och att den värdefulla träfibern kan återanvändas helt. 

”Världsmarknaden för kaffebägare är stor. Bägare med ytterhölje av polyeten kan visserligen återvinnas, men globalt har det varit svårt och ineffektivt på grund av separationsprocessen av plasten. Nu tillhandahåller vi plastfria och lätt återvinningsbara produkter och det är är fantastiskt att Kotkamills kan leda vägen och ändra spelplanen inom dryckesbägare”, säger Kotkamills VD Markku Hämäläinen.

Kartongen AEGLE Barrier Plus är den senaste medlemmen i Kotkamills kartongfamilj AEGLE. Barrier Plus har en bred användning till förpackningar inom livsmedel och lämpar sig speciellt till produkter som fet mat, smörgåsar, bageriprodukter och frysta livsmedel.

AEGLE Barrier Plus innehåller ingen plast, vax eller skadliga flourkemikalier utan har en barriär bestående av en vattenlöslig polymerdispersion. Kartongen är enkel att återvinna som vanligt papper eller kartong, eftersom ingen plast behöver separeras från träfibern.

”Livsmedelsindustrin kräver förpackningslösningar och vårt arbete är att skapa hållbara lösningar, som erbjuder konsumenterna miljövänliga alternativ i deras dagliga liv. Medvetna konsumenter väljer allt oftare lösningar som är hållbara och bättre för miljön”, säger Markku Hämäläinen.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3