Finska kartongproducenten Kotkamills har lanserat två nya kartongkvaliteter för livsmedelsindustrin. Båda kartongkvaliteterna är fria från plast.
Kartongen ISLA® Duo är utformad för produktion av bägare för kaffe och andra drycker och kartongen AEGLE® Barrier Plus är speciellt lämplig till förpackningar för ett flertal olika livsmedelsprodukter.
Kotkamills skriver i ett pressmeddelande att ISLA Duo är företagets lösning på ett ständigt växande problem. Kartongen innehåller inga plaster eller vax som är skadliga för miljön eller hälsan. En traditionell engångsbägare för kaffe och andra varma drycker innehåller en barriär av plast, som förhindrar absorption av vätskor och fetter. Barriärskiktet i ISLA® Duo-produkter är däremot en vattenbaserad dispersionsbeläggning istället för polyetenplast. Att bägaren är plastfri gör att den lätt kan återvinnas vid normal återvinning av papper och kartong och att den värdefulla träfibern kan återanvändas helt.
”Världsmarknaden för kaffebägare är stor. Bägare med ytterhölje av polyeten kan visserligen återvinnas, men globalt har det varit svårt och ineffektivt på grund av separationsprocessen av plasten. Nu tillhandahåller vi plastfria och lätt återvinningsbara produkter och det är är fantastiskt att Kotkamills kan leda vägen och ändra spelplanen inom dryckesbägare”, säger Kotkamills VD Markku Hämäläinen.
Kartongen AEGLE Barrier Plus är den senaste medlemmen i Kotkamills kartongfamilj AEGLE. Barrier Plus har en bred användning till förpackningar inom livsmedel och lämpar sig speciellt till produkter som fet mat, smörgåsar, bageriprodukter och frysta livsmedel.
AEGLE Barrier Plus innehåller ingen plast, vax eller skadliga flourkemikalier utan har en barriär bestående av en vattenlöslig polymerdispersion. Kartongen är enkel att återvinna som vanligt papper eller kartong, eftersom ingen plast behöver separeras från träfibern.
”Livsmedelsindustrin kräver förpackningslösningar och vårt arbete är att skapa hållbara lösningar, som erbjuder konsumenterna miljövänliga alternativ i deras dagliga liv. Medvetna konsumenter väljer allt oftare lösningar som är hållbara och bättre för miljön”, säger Markku Hämäläinen.