
Lidl Sverige fortsätter sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt, som i år är potatisen.
Lidl Sverige har sedan 2019 samarbetat med Sveriges Stadsmissioner, vars arbete syftar till att minska matfattigdomen i Sverige. I år väljer butikskedjan att lyfta fram en av kökets verkliga stjärnor och vardagshjältar: potatisen. För varje såld förpackning doneras 10 kronor oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete.
– Potatisen är en genuin vardagshjälte: näringsrik, mättande och en central del av de flesta hushåll, oavsett ekonomisk situation. Genom att koppla vår donation till just denna basvara hoppas vi att så många kunder som möjligt känner att de, genom ett enkelt vardagsköp, är med och bidrar till ett viktigt arbete som skapar trygghet och julglädje för utsatta familjer, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Biljetter till Melodifestivalturnén
Utöver det ekonomiska bidraget via potatisen kommer Lidl Sverige, genom sitt huvudpartnerskap med Melodifestivalturnén, även att skänka biljetter till evenemanget i samtliga sex värdstäder.
– Lidl Sveriges bidrag sträcker sig bortom det ekonomiska, vilket direkt hjälper till att adressera matfattigdomen, och ger också möjligheter till ljusa, minnesvärda stunder genom biljetterna till Melodifestivalturnén, vilket är ovärderligt för de familjer vi möter, säger Jonas Rydberg, generalsekreterare på Sveriges Stadsmissioner.
Försäljningen av potatis till förmån för Sveriges Stadsmissioner pågår i alla Lidl Sveriges butiker under december 2025. De potatissorter som omfattas är: Matriket delikatesspotatis 1 kg och Matriket potatis 3 kg (mjölig).



